21st March 2015, 15:34
|
HP
|
|
|
|
De leeuw van Waterloo .. Velen weten dat het een van mijn meest bezochte plaatsen is in België. Hoewel de grote keizer daar gevallen is (ik heb tot mijn spijt het tevens nog altijd niet volledig kunnen verwerken). Merk ik wel dat deze periode nu meer dan ooit populair is. Ik hoop dat ik later met mijn (klein)kinderen ook naar de leeuw kan gaan en verhalen vertellen over de kleine keizer.
Het is natuurlijk zever als we geen gedenkteken van epische proporties zetten op die €2,00 herdenk munten. Een beetje respect voor de vele slachtoffers die bij deze veldslag zijn gevallen, is zeker op zijn plaats. Het is uiteindelijk een veldslag dat de toekomst van Europa heeft bepaald.
De leeuw kijkt bedreigend naar de grenzen van Frankrijk, bewakend en altijd klaar om de volgende Napoleon te begroeten ..
Mag ik nog even de didactische functie van deze 2 euro munt aantonen? Op de munt staat namelijk de strategische nederzettingen en de gehele frontlinies aangegeven. Indrukwekkend én bruikbaar als je het mij vraagt