Lerarenopleiding bereidt onvoldoende op praktijk voor
De lerarenopleiding is goed, maar kan nooit volledig op de praktijk voorbereiden. Tot die conclusie komen de visitatiecommissies die de lerarenopleiding tegen het licht hebben gehouden.
Vier visitatiecommissies hielden de kwaliteit van de driejarige lerarenopleiding tot bachelor secundair onderwijs aan de hogescholen tegen het licht. Hun rapporten verschijnen vandaag.
Bijna alle hogescholen krijgen het eindoordeel voldoende of goed. Eén school, Artesis Plantijn, krijgt tijdelijk groen licht, omdat ze volop in een fusieoperatie zat.
‘De basiskwaliteit is goed,’ zegt Peter Op ‘t Eynde, voorzitter van een van de vier commissies. ‘En dit in weerwil van de alarmerende mediaberichten over een dalend -niveau. De docenten werken hard en zijn altijd aanspreekbaar, dat appreciëren de ondervraagde studenten. Ook de schooldirecties toonden zich tevreden over de kandidaten die ze binnenkrijgen.’
Toch kan het nog beter. De overgang naar de schoolpraktijk blijft een teer punt. 'Er zijn competenties zoals omgaan met ouders of leren werken in team, die je pas onder de knie krijgt als je in de praktijk staat. Dat lukt niet tijdens de stages omdat oudercontacten of klassenraden bijwonen in sommige scholen niet toegelaten wordt.’
De experten pleiten daarom voor meer inspanningen van de overheid en de lerarenopleidingen om de stagescholen voor meer samenwerking te overtuigen.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150313_01577353
Eigen mening:
Veel van mijn jaargenoten zijn dit jaar beginnen werken en hebben een plaats binnen het onderwijs. Op de vraag 'En hoe is dat nu volwaardig leerkracht zijn?', krijg je steevast het antwoord: 'Zwaar, valt niet te vergelijken met stage!'.
Zoals Laura ook al aanhaalde, leerkracht zijn zoveel meer dan lesgeven. Tijdens mijn stages hoorde ik vaak in de wandelgangen dat lesgeven meer en meer een bijtaak wordt van de leerkrachten. Om maar een beeld te geven van hoeveel er nog rond komt kijken. Ook verwacht men steeds meer van leerkrachten. Leerkrachten zijn vaak naast vakspecialist, ook therapeut, psycholoog, vriend, ... . Voor zulke zaken zijn wij niet opgeleid, wat het zeker niet makkelijker maakt! Voor een stuk komen zulke zaken wel aan bod tijdens onze clusteractiviteiten, maar ook deze vormen niet voldoende de basis voor alles rond het lesgeven.
Ik sluit me voor een stuk dus wel aan bij het artikel! De lerarenopleiding leert ons om les te geven. Alle andere zaken wordt een beetje zoeken tijdens de echte praktijk.