Enkele post bekijken
  #1  
Oud 10th March 2015, 08:21
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
'Abortus kan niet op bestelling'

'Abortus kan niet op bestelling'

De Leuvense ethicus Paul Schotsmans wil dat er richtlijnen komen over late zwangerschapsafbrekingen om medische redenen. 'Er is almaar meer vraag naar. Ook uit Nederland.'

Zelf heeft hij weet van meerdere Nederlanders die voor een late zwangerschapsafbreking om medische redenen bij de KU Leuven aanklopten. Paul Schotsmans zetelt er in de commissie Medische Ethiek van het UZ Gasthuisberg. In Nederland is de wet enkele jaren geleden strikter gemaakt, waardoor geen enkele zwangerschapsafbreking er nog kan na 24 weken.

Wanneer pleeg je abortus 'om medische redenen' ?

Het motief daarachter is dat kinderen dan al levensvatbaar zijn. In ons land heeft de abortuswet, die 25 jaar bestaat, geen maximumtermijn vastgelegd. In principe kan het bij ons tot het einde van de zwangerschap als er een medische reden is. Daarom steken Nederlanders, die een zwangerschap van een kind met een beperking willen afbreken, nu vaker de grens over.

Schotsmans is daar niet zo gelukkig mee. ‘Ik vind dat er een vertrouwensrelatie moet bestaan voor een medisch team op die vraag kan ingaan’, zegt hij. ‘Het kan niet op bestelling.’

De ethicus roept niet op tot een wetswijziging, maar vraagt wel om ‘meer helderheid omtrent alle afbrekingen na 24 weken’.

Ongewenste bijwerkingen

Artsen die aan prenatale diagnostiek doen, hoeden zich voor een inperking van de toegelaten termijn en waarschuwen dat een eventuele wetswijziging tot overhaasting zou kunnen leiden. Zij vinden dat een afwijking die ernstig genoeg is om op 20 weken voor een afbreking te kiezen, ook ernstig genoeg blijft om dat op 30 weken te doen.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 10 maart 2015)

Mening
Ik vind het wel vreselijk dat vele Nederlanders over de grens naar hier komen om de baby te laten verwijderen. Ik denk dat je via de technologie van tegenwoordig snel kan weten of je baby al dan niet een beperking heeft. Ik vind het ook wel een beetje gek dat ze er in Nederland een termijn hebben opgeplakt om abortus te plegen. Ik denk dat het niet makkelijk is om een kind met een beperking op te voeden, je moet er zeker voldoende achter informeren en ik denk dat het nemen van de beslissing om abortus te plegen heel hard is, ook al zit het kind al langer dan 24 weken in de baarmoeder.
Met citaat antwoorden