Enkele post bekijken
Oud 2nd March 2015, 21:51
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User

Ik vind het een zeer goede zaak dat men op zoek is naar maatregelen om het aantal bissers te doen dalen. Als studente vind ik het zeer belangrijk dat je enerzijds voldoende aanpassingstijd hebt om de overstap van secundair naar hoger onderwijs te overbruggen. In dat opzicht is het herinvoeren van jaarvakken een goede maatregel. Anderzijds vrees ik dat studenten het studeren hierdoor net meer zullen uitstellen tot de examenperiode in juni. Proefexamens geven een goede indicatie van de verworven kennis, jammer genoeg zijn proefexamens vaak niet verplicht waardoor het studenten niet aanzet op de leerstof reeds een keer te studeren.

Bovendien pleit ik voor een spreiding van de examens. Wanneer de studenten geen semestervakken meer hebben heeft dit als rechtstreeks gevolg dat alle examens samenvallen in juni. Als de student dan net een moeilijke periode doormaakt (bijvoorbeeld overlijden van familielid, relatiebreuk...) heeft dit een grote invloed op alle examens.

De maatregel omtrent het behalen van een minimumaantal studiepunten vind ik wel zeer nuttig. Naar mijn mening is de studie-efficiëntie een belangrijke indicator om na te gaan of de student al dan niet op zijn plaats zit. De studie-efficiëntie meet het percentage behaalde studiepunten ten opzichte van de totale ingezette studiepunten.
Met citaat antwoorden