1st March 2015, 16:46
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
|
|
Ouderdomsdiabetes treft steeds meer jonge mensen
Net zoals L*ura ben ik niet verbaasd na het lezen van dit artikel. Hoe vaak verkondigt men in de media dat zowel kinderen als volwassenen steeds dikker worden en meer lijden aan obesitas? Hoe vaak krijgen we te horen dat de hedendaagse Belg ongezonde eetgewoontes heeft? Ik hoor, lees of zie dit nagenoeg elke dag. Daarbij stel ik mij dan vooral de vraag wat we eraan kunnen doen. Mensen weten dat ze ongezond bezig zijn en toch doen we gewoon verder. In vele gevallen beginnen we met een goed bedoeld dieet, maar eindigt het nergens. We hervallen in onze oude gewoontes. Dit begrijp ik wel, het is enorm moeilijk om een slechte gewoonte af te leren. Het heeft veel energie en veel tijd nodig. Niemand kan verwachten dat je van dag op dag kan veranderen. Je moet jezelf doelen stellen. Iemand die anderhalve liter cola per dag drinkt kan zich voornemen om deze hoeveelheid na een maand te verlagen naar een halve liter per dag. Dat is nog veel, maar dit helpt beter dan ineens alle cola te verbannen. Als je dat zou doen, dan krijg je het averechts effect en zal je na enkele dagen/weken/maanden meer cola drinken dan ervoor omdat je het zo erg gemist hebt.
Het is niet enkel de fout van de consument zelf. De voeding is op zich ook een boosdoener. Studies wezen reeds uit dat er in vele voedingsmiddelen meer suiker aanwezig is dan wordt vermeld op de verpakking. We consumeren dus meer suiker dan we denken! Volgens mij is reclame ook een factor dat leidt tot het ontwikkelen van diabetes. Bij elke reclameblok wordt reclame gemaakt voor vetrijke en suikerrijke voedingsmiddelen. Emotioneel zwakkere mensen snakken naar deze voedingsmiddelen en zullen ze bij hun volgende winkelbezoek zeker kopen. Ik vind het fout dat zulke voedingsmiddelen op zo'n manier in de media verschijnen. Het zet mensen aan tot ongezond eten.
De grootste oorzaak van ouderdomsdiabetes is overgewicht. Het is pas wanneer we hier iets aan doen dat we het aantal mensen met ouderdomsdiabetes kunnen reduceren tot een minimum. Het is niet enkel de taak van de consument zelf, maar ook de taak van reclamemakers, de overheid en voedselproducenten om hun steentje bij te dragen.
|