Enkele post bekijken
Oud 15th February 2015, 23:42
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Honderden joodse graven geschonden in Frankrijk

Honderden joodse graven geschonden in Frankrijk

Op een kerkhof in de Oost-Franse gemeente Sarre-Union zijn honderden joodse graven beschadigd. Dat heeft de Franse minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve zondag in Parijs meegedeeld.
‘Alles zal in het werk worden gesteld om de dader of daders van deze schandalige daad te identificeren, op te pakken en voor het gerecht te brengen’, zo deelde de minister mee. Ook premier Manuel Valls heeft de ‘schandelijke en antisemitische daad’ in het dorpje in het departement Bas-Rhin al veroordeeld.
Details over de toegebrachte beschadigingen werden niet gegeven.
Het is niet de eerste keer dat er grafschennis plaatsvindt op de joodse begraafplaats van Sarre-Union. In 1988 werd er een zestigtal grafstenen omvergeworpen en in 2001 werden er 54 graven vernield.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150215_01530838
Datum: 15/02/2015 om 21:34

Mening

Zoiets kan in mijn ogen niet door de beugel. Op verschillende vlakken is dit ronduit respectloos. Graven schenden is iets wat je gewoonweg niet doet als helder denkende mens met een greintje empathie. Je raakt er families en omwonenden mee. Diegene die begraven is, betekent nog steeds iets voor zijn/haar familie, zelfs nu hij/zij dood is. Het geeft rust, hoop en blijdschap om een keer te kijken naar het graf van een overledene die je nauw aan het hart ligt. Ik ken mensen die urenlang bij een graf kunnen zitten en zelfs tegen de grafsteen praten. Ik begrijp niet dat je een graf kan/wil vernielen. Ik hoop dat de daders gevonden en gestraft worden.
Wat ik ook erg vind, is dat het joodse graven zijn. Hebben de Joden al niet genoeg meegemaakt in het verleden? Kennen ze nooit rust? Is het zo moeilijk om iedereen te laten zijn wie hij/zij wil zijn? Ik had gehoopt dat de samenleving van vandaag op dat vlak toch een beetje flexibeler was geworden. Ik schaam mij in de plaats van diegenen die de graven beschadigd hebben en ik hoop dat ze een strenge straf zullen krijgen.
Met citaat antwoorden