Pubers moeten langer uitslapen
Net zoals de vorige reacties al aangaven is het volgens mij geen goed idee om de schooluren aan te passen. De schooluren zijn al een lange tijd zo geweest en er zijn nooit rampzalige gevolgen uit voortgekomen. Het verplaatsen van toetsen naar een andere datum en/of ander lesuur lijkt mij niet altijd haalbaar, zeker niet voor onderwijsvakken waarbij je maar één uur à twee uren voor de klas staat. Het idee van Charlotte lijkt mij veel beter. Jongeren gaan te laat slapen waardoor ze 's morgens niet goed wakker zijn. Als de schooluren aangepast worden zal dit als gevolg hebben dat de jongeren nog later gaan slapen en bij gevolg weer half slapend op school aankomen. Het slaapritme heeft veel invloed op de alertheid van de leerlingen. Doorheen het weekend slapen de leerlingen vaak tot 's middags. Velen zien dit als HET moment om slaap in te halen, maar dit is fout. Het is beter voor de leerlingen om ook in het weekend op tijd te gaan slapen en op tijd op te staan. Zo zorgen de leerlingen voor routine in hun leven en zullen ze makkelijker in staat zijn om goed te presteren tijdens het eerste lesuur.
|