Enkele post bekijken
  #2  
Oud 20th December 2014, 17:05
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Tijdens mijn zorgstage in de lagere school hoor ik van de zorgcoördinator dat er tegenwoordig veel meer kinderen zijn die nood hebben aan extra begeleiding/ondersteuning. Dit merk ik ook tijdens de reguliere stage in secundaire scholen: ook daar zijn er meer leerlingen met een 'labeltje' die extra hulp kunnen gebruiken. Voor de leerkracht is het niet altijd gemakkelijk om hiermee om te gaan maar wat wel belangrijk is, is dat de leerling zich goed voelt. Maar hoe doe je dat?
Dat zal voor iedere leerling anders zijn, maar communicatie, vertrouwen en positief benadering zijn sowieso belangrijk voor iedereen. Op die manier kan je eventueel functioneren als vertrouwenspersoon.
Het is niet altijd gemakkelijk om erachter te komen wat er scheelt. Vaak moet je opletten waar het gedrag zich allemaal afspeelt: thuis of op school? Daarom zijn gesprekken met ouders ook belangrijk voor leerkrachten en externe hulpverleners.
Leerkrachten moeten leerlingen ook ondersteunen bij meer dan de cognitieve functies. De totale ontwikkeling van het kind staat centraal en daarom moet een leerkracht zich ook focussen op attitudes, motorische, metacognitieve en sociale vaardigheden. Zo krijgen ze een totaler beeld van de leerlingen en kunnen ze hen beter begeleiden.
Met citaat antwoorden