19th December 2014, 11:39
|
Registered User
|
|
|
|
Eerst en vooral is dit een moeilijke kwestie. Uiteraard keur ik het niet goed dat burgers worden gedood en al zeker niet als dit gebeurt door de politie en om racistische redenen. Ik weet niet juist wat er allemaal gebeurd is. Wel heb ik beelden gezien van een Afro-Amerikaan die met een pistool staat te zwaaien in de buurt van kinderen, waarop deze wordt neergeschoten. Achteraf bleek dat dit een nep pistool was. Nu kan ik dat verschil niet zien. De politie zou dat iets beter moeten kunnen, maar daar kan ik mij niet over uitspreken. Ik denk dat we met een aantal zaken moeten rekening houden. Ten eerste ben ik niet helemaal zeker dat het altijd gaat over racisme. Bijvoorbeeld in het voorbeeld hierboven, ik denk dat het niet uitmaakt of dit een Afro-Amerikaan was of een blanke Amerikaan. Met een pistool zwaaien doe je gewoonweg niet. Of dat nu echt een reden was om iemand dood te schieten, is natuurlijk nog een andere vraag. Bij ons leren politieagenten om te mikken op schouders, armen, ... om iemand te verwonden maar niet te doden. Hoe dat in Amerika is, weet ik niet. En ten tweede is de Amerikaanse wapencultuur helemaal anders dan hier. Ik denk niet dat wij dat kunnen begrijpen. Ik ben alleszins heel blij dat wij, hier in België, niet allemaal een wapen op zak hebben.
|