Citaat:
Originally posted by Davy V.H.
Rare vorm van democratie eigenlijk hé.
|
Het Amerikaans systeem is gebrekkig omdat het mogelijk is om verkozen te worden ook al heb je een minderheid van de stemmen. Dat op zich zou al reden genoeg moeten zijn om het hele systeem te herzien.
Aan de andere kant moet je wel rekening houden met het feit dat de US een verzameling staten is, en elke staat gelijk moet worden behandeld, ongeacht bevolkinsaantal. Als er in de US een systeem van rechtstreekse verkiezingen zou bestaan, dan zouden politici zich richten op dichtbevolkte streken en zouden ze gigantische maar onderbevolkte staten links laten liggen. En dat klopt ook niet.
Citaat:
Er moet ginder ook eens een derde partij opkomen en eens een einde maken aan die aloude traditie van het tweepartijenstelsel. Het zal het land alleen maar goe doen.
|
Ehm... ik denk dat er in Amerika wel 10 partijen op de kieslijst staan. Partijen genoeg hoor. Zoek misschien eens op wie Jesse Ventura is...
En zo'n tweepartijenstelsel is op zich niet slecht. Wat is namelijk het alternatief? Het systeem dat we hier hebben... enkele partijen die samen moeten regeren.
Dat is niet beter, helemaal niet. Zoveel partijen met zoveel verschillende standpunten die aan tafel moeten zitten om overeen te komen over een bepaald onderwerp... er moet zoveel water bij de wijn worden gedaan dat de uiteindelijke oplossing voor niemand nog goed is. Het is simpel, met een systeem van meerdere partijen krijg je gewoonweg niks concreets gerealiseerd.
Ik vind dat altijd best grappig als het verkiezingen zijn, dan komen de politici ons paaien met wat ze allemaal verwezenlijkt hebben de voorbije 4 jaar. Dat is ronduit zielig. Dan noemen ze daar enkele "verwezenlijkingen" waar de mensen nog nooit van gehoord hebben en die voor de meesten totaal niet van belang zijn.
Citaat:
En afschaffing van subsidies voor grote campagnes. Dat geld moeten ze toch op één of andere manier terugbetalen. Vaak met 'oogjes dicht te knijpen' denk ik.
|
Welkom in de wereld van de politiek. Ik hoop maar dat je niet denkt dat dat hier niet het geval is... dat zou simpelweg naïef zijn.
Citaat:
Maar ja... luiseren ze nog naar rede ginder?
|
Zeker weten van wel, ze luisteren daar alleen niet naar arrogante buitenlanders die totaal geen kennis van zaken hebben, buiten dan wat ze zien in Fahrenheit 911, en die daarom denken dat zij het beter weten, terwijl dat ab-so-luut niet het geval is. No offense.
Hoe zou je zelf zijn?