Enkele post bekijken
Oud 18th December 2014, 17:53
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User

Hersendode Ierse wordt in leven gehouden om baby

Een Ierse vrouw die al twee weken hersendood is, wordt in leven gehouden door artsen omdat het kind waarvan ze zwanger is, mogelijk kan overleven. De vrouw, die ongeveer zeventien weken zwanger is, raakte hersendood door een trombose. Artsen konden haar leven niet meer redden, maar hielden haar aan de beademing vanwege de baby.

De ouders van de vrouw willen dat de artsen haar laten sterven, maar die beroepen zich op een onderdeel van de wet waarin staat dat moeders en hun ongeboren kind dezelfde rechten geeft. "Uit juridisch oogpunt is hier sprake van één leven en dat is dat van het ongeboren kind", zei een woordvoerder van het ziekenhuis in Mullingar tegen The Irish Independent.

Volgens de Ierse wet is abortus verboden, zelfs als de moeder door de zwangerschap gehandicapt kan raken. De wet is in 1983 zo opgesteld dat ook in de toekomst het verbod op abortus blijft gelden. Zwangere vrouwen mogen wel reizen, waardoor ongewenst zwangeren veelal uitwijken naar landen waar abortus wel is toegestaan.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws...n-om-baby.dhtml

Mening: Ik begrijp heel goed dat artsen dit kind in leven willen houden, maar men moet ook wel verder kijken. Dit kind komt op de wereld en heeft geen moeder meer. Uit het artikel kan ik afleiden dat er ook geen vader is, daar de ouders van de moeder vragende partij zijn om de machines af te koppelen. De grootouders zullen dan het kind moeten gaan opvoeden. Maar hoe oud zijn deze mensen al en kunnen zij dit nog wel aan om een baby op te voeden. Anders worden zij al genoodzaakt om het eventueel af te staan voor adoptie. Ik begrijp de ouders volkomen dat zij liever zouden hebben dat de beademing wordt stopgezet. De factuur van deze beademing zal ook aan hen gefactureerd worden. Als het mensen zijn die het al niet breed hebben, zal het voor hen moeilijk worden om deze factuur er dan ook nog eens bij te nemen, alhoewel ze heel veel zullen houden van hun kleinkind, daar heb ik geen twijfels over. En wie zegt niet, dat de baby iets overhoudt aan de trombose van de moeder. Dat komt er dan ook nog eens bij.
Met citaat antwoorden