16th December 2014, 21:21
|
Registered User
|
|
|
|
'UGent lanceert oriënteringstesten voor nieuwe studenten'
De UGent stelt voor laatstejaars uit het middelbaar een oriënteringstesten ter beschikking die moeten helpen bij de studiekeuze. Voor de nieuwe studenten komt er een verplichte test.
Dat meldt rector Anne De Paepe in een column voor De Tijd.
Volgens De Paepe worstelen nog te veel studenten met de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs. De UGent richt zich in haar nieuwe oriënteringsbeleid zowel op scholieren uit het laatste jaar van het secundair als op nieuwe studenten aan de UGent. Voor laatstejaars uit het middelbaar onderwijs komt er een onlinetool - Simon - waarmee jongeren kunnen nagaan welke opleidingen aansluiten bij hun interesses en capaciteiten.
Ook de studenten die zich pas hebben ingeschreven aan de UGent krijgen in de eerste lesweek een nieuw oriënteringsinstrument voor de kiezen. Zij moeten voortaan een Simonproef afleggen. De resultaten van die test worden gebruikt om een individueel profiel op te maken van de student.
Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/u...mal-518799.html
Mening: Ik vind het positief dat ze laatste jaarsstudenten van in het middelbaar een proef wil laten doen zodat ze kunnen nagaan wat voor richtingen bij hun profiel en capaciteiten aansluit. Ik denk dat als men in het laatste jaar van in het middelbaar betere begeleiding krijgen in verband met hun studiekeuze dat ze dan betere resultaten zullen hebben in het eerste jaar hoger onderwijs. Zelf heb ik weinig begeleiding gehad in het middelbaar. Ik moest wel een formulier invullen aan het einde van een semester. In dit formulier moest ik dan opschrijven wat ik wilde verder studeren en waarom. We zijn ook een dag naar een SID - in beurs geweest. Wel vond ik dat ik weinig tijd had om alles goed te kunnen bezichtigen. Zelf wist ik vrij goed wat ik wilde verder studeren maar ik denk dat niet iedereen dit weet. Hierdoor gaan ze een richting proberen maar gaan geen of weinig motivatie hebben om dit tot een goed einde te brengen. Door het maken van zo'n test denk ik dat men gerichter kan kijken welke studierichtingen aansluiten bij zijn/haar interesses maar ook in zijn/haar capaciteiten. Door deze test ook af te nemen in het eerste jaar hoger onderwijs kan men inderdaad een individueel profiel maken van de leerling. Ik denk dat men door dit profiel de leerling beter kan begeleiden naar de examens toe.
|