In tegenstelling tot N-VA geven deze leden wel toe dat ze meedoen aan zo'n congres. Oké, de inhoud is geheim, maar iedereen weet nu dat er zo'n congres is. Wanneer men met bewijzen komt dat leden van N-VA een extreem rechts congres hebben bijgewoond gaat men liegen. 'Jambon was niet aanwezig'. Het tegendeel is bekend net als Bart De Wever aanwezig was op een samenkomst met oa. Le Pen (een negationist). Het is maar omdat een vorige reactie zo negatief was over de geloofwaardigheid van PVDA+
Persoonlijk vind ik wel dat CD&V voor zichzelf beter uit de regering zou stappen. Peeters heeft al enkele keren laten horen dat hij het 'rechtse blok' stilaan beu aan het worden is. Dit weekend nog haalde hij uit naar de schoonmoeder (Rutten) en schoonvader (De Wever) van de regering uit 'dat ze dan zelf in de regering komen zitten'. Ook is de achterban van CD&V niet tevreden. De achterban bestaat uit centrum-, centrum-linkse en centrum-rechtse kiezers. De centrum-linkse stemmers hebben al laten horen dat dit niet de standpunten zijn waar zij op hebben gestemd. Als CD&V blijft toegeven gaan ze veel stemmers verliezen. Als er geen vermogenswinstbelasting komt, ook al is het maar symbolisch zoals BHV, dan gaat CD&V de klappen voelen bij de volgende verkiezingen.
Peeters reageerde gisteren ook: 'We mogen geen olie op het vuur gooien'. Nog geen dag later verkondigd De Croo (open-VLD) dat er geen vermogenswinstbelasting komt. Een punt waar CD&V toch voor openstond tot discussie. Is dit niet gewoon CD&V in het gezicht uitlachen?
Om nog eens terug te komen op de blokkades van de vakbonden: Men zit altijd te roepen dat de regering democratisch gekozen is. Eerste bedenking: Stopt democratie dan na het stemhokje?
Tweede bedenking: Meer dan 50% van de arbeiders legt het werk neer. Is dit dan niet democratisch? Blokkades zijn ook nodig voor de kleine KMO's. Deze bedrijven hebben geen vakbond dus het personeel kan niet staken. Gisteren aan het piket in Heist-op-den-Berg zijn er arbeiders van zo'n kleine KMO ons komen bedanken dat ze niet op het werk raakten zodat zij mee konden gaan staken tegen de regering. Het feit dat men winkels gaat afbreken kan inderdaad niet door de beugel, net zo zeer dat 'werkwilligen' vakbondsmilitanten in de modder smijten. Ja, ik stond aan dat piket en van mij mag deze 'werkwilligen' een proces krijgen net als de vrouw van de vakbond die de winkel vernielde.
Een laatste bedenking over deze uitspraak: Peeters heeft in mijn ogen gelijk. De regering mist een leider want Charles Michel is een gemaakte premier. Bart De Wever kan dan wel mooi zijn mening uitspreken op tv (zonder tegenstanders, want debatteren doet hij tegenwoordig niet meer), hij heeft zijn verantwoordelijkheid niet genomen. Moest deze regering niet slagen is dit niet de schuld van de vakbonden, de stakers of CD&V, maar van door de lafheid van Bart De Wever.
Om te eindigen: PTB-GO! doet het wel goed in de oppositie. Ze hebben maar twee zetels, maar doen wel uitspraken die het land tot nadenken zet.