Enkele post bekijken
Oud 16th December 2014, 02:07
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User

De Croo: ‘Er komt geen vermogenswinstbelasting’

Zelf heb ik nooit gedacht dat het een goed idee zou zijn om de vermogenswinstbelasting door te voeren. Het leek mij eerder een niet te vermijden actueel thema voor politiekers wegens de recente kwestie van die ene Marc Coucke. Dat de inkomensongelijkheid in ons land nog wel goed zit tegenover andere laten is al langer geweten dankzij menig econoom. Thomas Piketty heeft baanbrekend werk geleverd in het in kaart brengen van ongelijkheid wereldwijd.

Om terug bij de vermogenswinstbelasting aan te komen denk ik dat we ook de neveneffecten ervan in het achterhoofd moeten houden. Andere landen die gelijkaardige maatregelen getroffen hebben zien rijke personen plotseling het land uit te trekken. De overheid moet gedetailleerde studies uitvoeren over wat de werkelijke meerinkomsten zouden zijn bij het doorvoeren van zo'n belasting. Ik denk dat de overheid dan ook tot de inclusie komt dat de maatregel niet effectief genoeg is en weeral maar eens een belastingsvorm erbij creëert. Om nog niets te zeggen over de belastingsdruk op de middelklasse die verhoogt.