Enkele post bekijken
  #1  
Oud 15th December 2014, 13:01
Roxan.b*oeckx Roxan.b*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Balen
Posts: 26
1 dag staking kost 878.000.000 euro

Ons land ligt vandaag stil door de nationale stakingsdag. Maar die vakbondsactie heeft een prijs: uit berekeningen van de ondernemersorganisatie Unizo blijkt dat een stakingsdag ons tot 878 miljoen euro kan kosten.

“De vakbonden staken het land kapot”, zei de Antwerpse burgemeester Bart De Wever zondag. “Niemand staakt voor zijn plezier”, was het kordate antwoord van de vakbonden.

De berekeningen die Unizo voor uw krant heeft gemaakt, lijken de stelling van De Wever te bevestigen. Volgens de ondernemersorganisatie hangt er een kostenplaatje van 878 miljoen aan een nationale stakingsdag.

Het gaat om het economische verlies dat België lijdt als niemand in ons land vandaag werkt. De private sector kent een verlies van 662 miljoen euro. Voor de overheidsdiensten loopt de schade op tot 216 miljoen euro voor een volledige dag inactiviteit.

“We zijn daarbij uitgegaan van het totale loon dat in een jaar in België wordt verdiend”, zegt Gilles Vandorpe, onderzoekscoördinator van Unizo. “We hebben daar de weekends, twintig wettelijke vakantiedagen en tien wettelijke feestdagen van afgetrokken, en komen zo tot de stakingskost van één dag.”

Voor de provincie Antwerpen zou de totale economische schade kunnen oplopen tot 120 miljoen euro. “Bij een provinciale stakingsdag werkt gemiddeld vijf procent van de werknemers in de provincie Antwerpen niet. Twintig procent van de werknemers komt te laat op het werk, en zowat een kwart van de leveringen lijdt eronder. Bij een nationale staking is de actiebereidheid doorgaans nog groter. Ik schat dat de kostprijs voor de provincie Antwerpen uitkomt rond de zestig miljoen euro”, zegt Vandorpe.

Bron: Gazet van Antwerpen, 15 december 2014 06u39
http://www.gva.be/cnt/dmf20141215_0...78-000-000-euro

Mijn mening: Amai, 878 miljoen? Ik hoop dat dit niet waar is, want dan wordt er misschien nóg meer gestaakt. Als er gestaakt word lijden hier altijd mensen onder en ik snap best waarom er vandaag gestaakt wordt, maar ik weet niet of de problemen dan zullen opgelost zijn. Dit is een enorm verlies voor ons land waar we na deze stakingsdag nog meer van gaan afzien, ik hoop dat het dus een goede stakingsdag geweest is en dat het vanaf morgen allemaal terug normaal gaat verlopen.
Met citaat antwoorden