Meisjes kiezen voor dezelfde studierichtingen als vijftig jaar geleden
Meisjes studeren dagelijks half uur langer dan jongens. Dat leert een onderzoek van de VUB waarbij werd nagegaan voor welke richtingen jongeren zich inschreven in 1958, 1988, 2005 en 2011.
De bevindingen van het onderzoek staan in de eerste aflevering van een reeks van De Standaard over een groot Vlaams gender-onderzoek. Uit het onderzoek van sociologen Ignace Glorieux en Ilse Laurijssen van de VUB bleek dat het aandeel meisjes-jongens opvallend stabiel was: meisjes (en jongens) kozen eind jaren vijftig inhoudelijk voor dezelfde opleidingen als nu.
Meisjes zijn vooral terug te vinden in richtingen die op de mens, cultuur of het menselijk lichaam slaan. Technologie blijft een mannenzaak. 'Dat meisjes en jongens andere interesses hebben, weten we', zegt Laurijssen in De Standaard. 'Maar dat er zo weinig beweging in de studiekeuze zit over de decennia heen, dat is toch wel verrassend.'
De minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), is verbaasd door de bevindingen. 'Een evenwichtige genderverhouding is belangrijk. In elke sector werkt een goede mix van mannen en vrouwen vesterkend', zegt ze. Crevits wil daarom inzetten op een betere studieoriëntering, zonder meisjes in een bepaalde richting te dwingen.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141214_01429179
Eigen mening
Het feit dat meisjes nog vaak dezelfde richting kiezen dan in de jaren '50 zou een gevolg kunnen zijn van het feit dat we nog steeds bijvoorbeeld meer vrouwelijke verpleegsters en kleuterjuffen zien dan mannelijke. Een vrouwelijke garagiste ben ik nog niet vaak tegengekomen. Ik haal hier nu misschien wel stereotiepe beelden aan, maar het is zo, we zien het nog elke dag. Je studiekeuze wordt vaak ook mede bepaald door je ouders, grootouders en andere familieleden. Bij hen zitten deze stereotiepe beelden nog zo 'ingebakken' dat ze het vreemd zouden vinden, moest je een studierichting kiezen die niet bij je geslacht 'hoort'. Ik geloof ook dat een evenwichtige genderverhouding belangrijk is. Iedereen, zowel mannen als vrouwen, hebben het recht om eender welke richting te studeren, ongeacht hun geslacht. Wanneer we deze visie bereikt hebben, zal het ook bijdragen aan de gelijkheid tussen man en vrouw. En daarom kan ik me dus ook vinden in de plannen van minister Crevits.
Ik schrok wel van de resultaten van het onderzoek, ik had niet gedacht dat men in België nog zo traditioneel koos.