'Wat zeker zal bijblijven, is dat 2014 het jaar werd waarin we het meest over slimme voorwerpen hebben gesproken. Én het jaar dat het begin van het einde van onze anonimiteit inluidde', schrijft Amid Faljaoui, directeur van de Franstalige Roulartamagazines.
Wat zullen geschiedkundigen onthouden van 2014? De lastige bevalling van een regeringscoalitie - eerst de kamikaze- en daarna de Zweedse coalitie genoemd? Misschien zullen ze zich vooral de provinciestakingen van het einde van het jaar herinneren? Of de crisis in Oekraïne?
Naar mijn bescheiden mening zal het geen van die gebeurtenissen zijn, en zullen ze onthouden dat, terwijl we over de indexsprong, de onderhandelingen met Poetin of de vrachtwagens die Brussel blokkeren praten, de digitale revolutie zich langzaam maar zeker voltrekt.
Wat zeker zal bijblijven, is dat 2014 het jaar werd waarin we het meest over slimme voorwerpen gesproken hebben. U weet wel, al die dagdagelijkse objecten die sensoren bevatten en dankzij de magie van het web onderling kunnen communiceren.
Toch zullen de meest doortastende geschiedkundigen ook zeggen dat 2014, bovenop de aangename en nuttige kant van die voorwerpen, het sleuteljaar was dat het begin van het einde van onze anonimiteit inluidde...
Twijfelt u daar nog aan? Stel u dan dezelfde vragen als Charles-Edouard Bouée, hoofd van Roland Berger, één van de grootste consultingfirma's van Europa. In zijn recentste boek Confucius et les automates vraagt hij zich af wat er bijvoorbeeld zal gebeuren wanneer een verzekeringsmaatschappij toegang krijgt tot de gezondheidsgegevens of levensgewoonten van zijn klanten. Vergeet niet dat slimme horloges of brillen die internetgiganten ons willen verkopen zeer privacygevoelige informatie kunnen doorgeven over onze fysieke activiteiten (of het gebrek eraan), hun duur, hun intensiteit, en op die manier de risico's en dus de omvang van de premie aan de verzekeraar kunnen doorspelen!
Denk ook aan de koelkasten die alsmaar meer met het internet verbonden zijn. Positief is dat ze automatisch een boodschappenlijst aan een e-commercewebsite kunnen doorgeven als er iets ontbreekt, of u kunnen waarschuwen dat een bepaald product niet meer houdbaar is.
Maar diezelfde koelkast zal ook info kunnen doorgeven over uw voedingsgewoontes, alcoholgebruik, vette of zoete voedingsmiddelen die een risico vormen voor de gezondheid, en dus een bankier of een verzekeraar kunnen verwittigen als u een levensverzekering wilt afsluiten...
U hebt het begrepen, de digitale revolutie is in gang gezet en we kunnen er niet tegen ingaan. Die digitale revolutie zal ons dwingen ons privéleven te verdedigen.
2014 zal wat mij betreft dus niet beschouwd worden als het jaar van Oekraïne of de herhaaldelijke stakingen, maar waarschijnlijk als het jaar van de bewustwording rond het duistere en verderfelijke verlies van onze anonimiteit.
Bron: De Knack,
http://datanews.knack.be/ict/nieuws...ion-518197.html
Datum: 13/12/2014
Eigen mening: Technologische vooruitgang is heel belangrijk geworden in deze wereld en we kunnen niet meer zonder al die technologische snufjes. Het zijn vaak snufjes die ons leven gemakkelijker maken en het is dan ook goed dat we hier gebruik van kunnen maken. Zoals in het artikel ook gezegd wordt moeten we hier wel mee oppassen, omdat deze snufjes vaak gegevens van ons kunnen bemachtigen waardoor we niet meer anoniem blijven en het heel gevaarlijk kan zijn. Misschien dat ze hieraan in de toekomst kunnen werken, om het veiliger te maken voor iedereen.