12th December 2014, 18:59
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind de reactie van Priscilla nogal raar verwoord. Niet elke leerling is een caféganger, laat staan 's morgens wanneer alle cafés dicht zijn. De opvang is er voor leerlingen die ook naar school willen gaan of verplicht worden door hun ouders. Anderen blijven gewoon alleen thuis. Ik denk trouwens ook niet dat er maandag veel ouders op hun werk zullen terecht kunnen...
Waarvoor ik vooral zou staken in het onderwijs is het besparingsplan. Terwijl men langs de ene kant een hervorming wil doen van het secundaire onderwijs en het M-decreet willen doorvoeren (dit houdt in dat leerlingen uit een BUSO OV 3 en OV 4 ook in het reguliere onderwijs mogen les volgen), wil men langs de andere kant wel zoveel geld besparen en dan vooral op de middelen. We krijgen hier dus duidelijk een contradictie. De hervorming en het M-decreet eisen net meer geld om deze veranderingen vlot te laten verlopen. Leerlingen met een auditief of visueel probleem niet de kans kunnen geven om gewoon les te volgen aan de hand van een iPad of andere gewoon omdat het geld er niet is, vind ik zo boers en laag.
Wat de stakers betreft. Iedereen mag van mij staken, maar houd de mensen niet tegen die willen werken. Sommigen willen de kloof niet nog groter maken, heb daar respect voor net zoals wij respect hebben voor hen. Op dit moment is dat respect ver te zoeken. In een e-mail die we onlangs kregen staat dat de stakers niet de plicht hebben om ons te melden of we maandag 15 december les hebben. Ook dit is gewoon een domme actie. Ik moet zelf 30 kilometer rijden om in Vorselaar te geraken om daar dan misschien te horen dat ik geen les heb. De verplaatsing kost mij ongelooflijk veel geld (60km = 5 euro aan benzine), geld dat ik op dit moment ook voor andere dingen kan gebruiken. Ik hoop dus dat mijn docenten zich toch solidair tonen en een mail storen als zij zich onthouden van het lesgeven deze maandag.