Enkele post bekijken
  #1  
Oud 12th December 2014, 13:04
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Meer dan 81.000 klachten tegen Brussels Airport voor geluidsoverlast

Het vliegtuiglawaai op Brussels Airport heeft tussen februari -de start van het zogenaamde "plan-Wathelet"- en eind november geleid tot meer dan 81.141 klachten bij de ombudsdienst van de luchthaven. Dat schrijft de Franstalige krant l'Echo.

Volgens minister van Mobiliteit Jacqueline Galant hebben de nieuwe vliegroutes van de vorige regering geleid tot een "explosie" van klachten over vliegtuiglawaai. In 2013 kreeg de ombudsdienst over het hele jaar slechts 9.770 klachten.

De nieuwe regering besliste intussen om een moratorium in stellen, wat het aantal klachten in november meteen deed dalen. Voordien kwamen er nog 15.000 ŕ 17.000 per maand binnen, in november waren dat er 9.700.

Intussen dreigt er wel een nieuw conflict met de bewoners van de gemeenten ten noorden van Brussel. Actie Noordrand reageerde vrijdag in enkele Vlaamse kranten "furieus" op de plannen van Brussels Airport-CEO Arnaud Feist om de nationale luchthaven uit te breiden en het plafond voor nachtvluchten te schrappen.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/economie/mee...rlast-a2150291/

Datum: 12/12/2014

Eigen mening: Het is begrijpelijk dat geluidsoverlast een grote last is voor velen mensen, dus dat hier zoveel klachten rond zijn, verbaast mij niet. De vliegtuigmaatschappijen zijn echter een belangrijke economie en het lijkt me dus onmogelijk om het geluidsoverlast te minderen. Er komen vliegtuigen vanuit alle delen van de wereld en door het tijdsverschil is het dus ook moeilijk om ’s nachts geen vliegtuigen te laten vliegen. Hopelijk kunnen ze wel een oplossing vinden om de last te minderen voor deze personen, door bijvoorbeeld een vergoeding te geven of toch een redelijk systeem te vinden om de nachtvluchten te minderen.
Met citaat antwoorden