11th December 2014, 21:26
|
Registered User
|
|
|
|
Burgerinfiltrant eist 500.000 euro schadevergoeding van Belgische staat
Een man die als burgerinfiltrant misdrijven zou gepleegd hebben in opdracht van de politie om onder meer een drugsbende op te rollen, eist een schadevergoeding van 500.000 euro van de Belgische staat. Het proces wordt vrijdag ingeleid voor de burgerlijke rechtbank in Dendermonde.
Het gaat om John Vanlandschoote, die momenteel een celstraf uitzit voor fraude. De man was naar eigen zeggen als ‘undercover/infiltrant/burger’ onder meer verantwoordelijk voor het oprollen in 2007 van een Antwerpse bende die 700 miljoen euro zou verdiend hebben met drugshandel. Hij zou gerekruteerd zijn als geregistreerde informant door de federale politie maar stelt dat hij daarna ongeregistreerd als burgerinfiltrant voor het gerecht werkte, een opsporingstechniek die is in ons land verboden is.
Volgens Anthony Mallego en Frank Scheerlinck, de advocaten van Vanlandschoote, is misbruik gemaakt van de positie van hun cliënt als infiltrant. Vanlandschoote zegt dat hij beloftes kreeg dat hij niet zou vervolgd worden voor misdrijven die hij in opdracht pleegde, maar dat het gerecht zich niet aan de afspraken hield.
Het proces start vrijdag voor de burgerlijke rechtbank in Dendermonde.
Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20141211_01424470)
Mening: Dit is wel een heel erg vreemd artikel. Ik denk dat dit eerder een zaak is dat je best is stilte afhandelt. Zo maar even 500.000 euro eisen van de staat. In deze tijden is dat wel erg gewaagd. Dat hij deze misdrijven gepleegd heeft in de naam van de staat lijkt mij sterk maar niet onwaarschijnlijk. Hij had beter toen zijn advocaten om raad gevraagd. Als hij echt onterecht is veroordeeld, heeft hij geen been om op te staan. Ik denk niet dat zoiets te bewijzen valt. Als deze man gelijk zou krijgen zou ik helemaal verward zijn. Want een drugsbende vrijspreken door een illegale telefoon aftap zou wel gaan. Dan kan je deze zaak ook niet oplossen want hier zijn helemaal geen sporen van.
|