Enkele post bekijken
Oud 11th December 2014, 11:40
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User

Wanneer een agent uit racistische overwegingen en niet uit zelfverdediging iemand neerschiet, ook al betreft het een crimineel, dan is dit niet goed te praten. Toch vind ik deze kwesties soms moeilijk om over te oordelen. In hoeverre weet je namelijk hoe het echt gegaan is? De slachtoffers in dit soort zaken zijn namelijk ook geen lieverdjes. Bij dit laatste kan dan weer een kanttekening gemaakt worden, in hoeverre rollen zwarten eerder de criminaliteit in doordat ze op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld gediscrimineerd worden door hun huidskleur?

Ik heb al eerder gelezen dat dit soort incidenten schering en inslag zijn in Amerika. Meer nog, ik las een tijd terug een artikel dat vertelde dat de New York Times een lijst had gepubliceerd over dit soort incidenten. Het betrof blijkbaar uitsluitend zwarte Amerikanen of Amerikanen afkomstig uit Latijns-Amerika. Dit verschijnsel in combinatie met het feit dat het Amerikaanse rechtssysteem zo in elkaar zit dat een agent zeer moeilijk kan worden aangeklaagd voor overmatig geweld, is zeer frappant. Blijkbaar trekken overwegend de agenten aan het langste eind wanneer er moet beslist worden of het geweld buitensporig was.

Ik vind het mooi dat er solidariteitsprotesten plaatsvinden tegen racisme. In een wereld waarin het ieder voor zich is, zorgen verschijnselen als deze ervoor dat ik mijn geloof in de mensheid niet verlies. Het is natuurlijk jammer dat er weer een aantal onruststokers tussen zitten, maar dit mag zeker geen schaduw werpen over een mooie actie.
Met citaat antwoorden