Enkele post bekijken
Oud 9th December 2014, 10:02
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User

Tweede advies bij euthanasie eindelijk vergoed

Leif-artsen die een tweede, wettelijk verplicht, advies geven bij euthanasie, zullen daar voortaan een vergoeding voor krijgen. Dat bericht De Morgen dinsdag.

Patiënten die euthanasie aanvragen, mogen daarvoor niet alleen aankloppen bij hun behandelende arts. De wet bepaalt dat die steeds een advies moet vragen aan een collega. Bij niet-terminale patiënten moet zelfs een derde geneesheer betrokken worden.

Voor deze bijkomende medische consults wordt vaak een beroep gedaan op Leif-artsen (Leif staat voor Levenseinde InformatieForum). Alleen: deze groep artsen wacht al sinds 2007, toen ze met de ziekenfondsen tot een overeenkomst kwamen, op een vergoeding. Dat komt omdat het koninklijk besluit, dat de terugbetaling zou regelen, werd tegengehouden door diverse groepen, onder wie vier artsen. Zij dienden bij de Raad van State een bezwaarschrift in.

'Dat verzet is vorige week verworpen', aldus Ri De Ridder, directeur-generaal geneeskundige verzorging van het Riziv. Volgens De Ridder kan de terugbetaling nu eindelijk georganiseerd worden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141209_01419586 09/12/2014

Eigen mening:Euthanasie is ook een van de vele ethische kwesties. Ik vind het goed dat mensen, die ongeneeslijk ziek zijn of veel pijn lijden, hun leven kunnen beëindigen. Natuurlijk moet hier goed over nagedacht worden en vind ik het dus niet slecht dat de patiënt naar een andere arts gaat voor advies. Waar ik nog over twijfel is de leeftijd. Vanaf welke leeftijd kan iemand beslissen om zijn leven te beëindigen? In hoeverre is een kind hiertoe in staat? Als een kind enorm veel pijn lijdt en geen uitweg ziet, wie beslist er dan voor euthanasie? Is het het kind zelf of de ouders? Want de ouders van het kind voelen die pijn niet fysiek. Ik vind euthanasie een mooie vorm van levensbeëindiging, voor de mensen die veel pijn lijden en geen uitweg zien, maar vanaf welke leeftijd een mens in staat is om dit te beslissen, hier blijf ik mij vragen bij stellen.
Met citaat antwoorden