Proximus jaagt op Telenetklagers
Proximus komt deze week met een actie om misnoegde Telenetklanten binnen te rijven. De tariefverhoging van Telenet zet kwaad bloed, maar de kabelgroep denkt vooralsnog niet aan inbinden. Een telecomoorlog is in de maak.
"Ja, we zijn zinnens om in te spelen op het verzoek van de initiatiefnemers van groepsaankopen. Hoe en op welke manier zal de komende dagen blijken." Dat is het korte maar duidelijke antwoord van Jan Margot, woordvoerder van Proximus. De concurrent van Telenet wil maar wat graag een graantje meepikken van het ongenoegen bij de klanten van het Vlaamse kabelbedrijf. Hoe ze dat precies willen aanpakken, is voorlopig nog geheim, maar dat er plannen zijn is wel duidelijk.
Dat de Vlaamse kabelaanbieder Telenet zijn prijzen optrekt voor alle diensten is bij heel wat klanten in het verkeerde keelgat geschoten. Telenetklanten betalen vanaf 25 januari tussen de 2 en de 4 euro per maand meer, afhankelijk van hun pakket. Noodzakelijk om de verdere broodnodige investeringen in innovatie te kunnen blijven garanderen, heet het bij Telenet. Men merkt op dat een aantal diensten duurder zijn geworden, terwijl ook met een aantal televisiezenders duurdere contracten moesten worden afgesloten. Die elementen hebben er volgens de telecomoperator voor gezorgd dat de totale contentkosten met bijna 7 procent zijn gestegen.
Via Facebook en sociale media werd een robbertje uitgevochten om Telenet tot andere gedachten te dwingen. Een onlinepetitie werd al door ruim 40.000 mensen ondertekend, en een groep van zowat 12.000 klanten heeft zich ook al verenigd om in groep telecomdiensten aan te kopen. Hiermee willen ze lagere prijzen afdwingen. Een vergelijking met de energiemarkt dringt zich op: de monopoliepositie van Electrabel werd ook aangevreten toen die eerst doof bleef voor het gemor. Ook nu is een felle strijd voor de consument in de maak.
Groepsaankopen
Alexander De Croo (Open Vld), minister van Digitale Agenda, Telecom en Post, mengt zich ook in het gewoel door er fijntjes op te wijzen dat "groepsaankopen ook voor telecomdiensten kunnen". Los van de actuele strategische oorlog tussen beide spelers wil De Croo werk maken van een grotere concurrentie in de 'bundelmarkt' (pakketten voor internet, telefonie en televisie), zegt hij tegen De Morgen. Proximus en Telenet zijn de enige spelers die totaalpakketten aanbieden. Dat geeft hen een concurrentieel voordeel op andere operatoren. Dat beide onder elkaar de koek verdelen lees je ook af van de tarieven, die bij de twee operatoren nagenoeg gelijk zijn.
Bovendien is het allesbehalve evident om te switchen tussen beide operatoren. Telenet werkt met een coaxkabel terwijl Proximus met de telefoonkabel werkt. Er komt ook een pak software aan te pas, een nummeroverdracht, het wijzigen van e-mailadressen. Kortom, terwijl er bij een elektriciteits- of bankoverstap vaak enkel een handtekening nodig is, komt er bij telecomdiensten wel iets meer bij kijken.
Geen alternatief
Intussen lijkt Telenetwoordvoerder Stefan Coenjaerts zich vooralsnog geen al te grote zorgen te maken. "We weten dat onze boodschap niet populair is, en we delen de zorgen van onze klanten. Maar we kunnen niet anders dan deze tariefverhoging doorvoeren." Dat ze de acties van Proximus in de komende dagen van nabij gaan opvolgen is logisch, maar over een eventuele tegenreactie wil Coenjaerts vooralsnog niets zeggen. "Ik kan niet ingaan op eventuele strategische beslissingen. Maar mag ik opmerken dat onze klanten vandaag toch ook veel value for money krijgen bij Telenet?"
Bron: http://www.demorgen.be/economie/pro...agers-a2145045/
8/12/2014
Mening: Voor Proximus is dit natuurlijk een goede zaak, ik ben er zeker van dat ze veel klanten gaan winnen. Zeker als ze 'een plan' hebben om op de situatie in te spelen. In hun plaats zou ik dit ook doen, het komt goed uit voor hen. Maar toch vind ik het een beetje 'achterbaks' klinken als ik het lees in het artikel.
Ik begrijp ook de frustraties van de klanten want wij zitten thuis zelf bij Telenet. Als je content bent van iets, is het niet zo leuk als je ineens met een prijsverhoging zit. Voor veel mensen is zo'n prijsverhoging tegenwoordig echt een ramp, want alles begint duurder en duurder te worden.
Langs de andere kant is het voor hen echt wel nodig dat ze de prijsverhoging doorvoeren door de duurdere contracten met enkele zenders. Ik krijg het gevoel dat ze zelf niet veel keuze hebben, want ik denk dat ze zelf ook beseffen dat ze klanten gaan kwijtspelen op deze manier.