Bezoekers van het Stima-marketingcongres hebben de afgelopen dagen de vijf producten geselecteerd die in aanmerking komen voor de titel van ‘Product van 2014’. Uit een lange longlist selecteerden ze het volgende vijftal: Netflix, Tesla, Uber, Airbnb en Wat Als? De online-televisiedienst Netflix kreeg de meeste stemmen van de congresbezoekers, en wint dus alvast de Prijs van de Marketeers.
Welk van de vijf genomineerde producten uiteindelijk wint, zullen de lezers van De Standaard bepalen. Elk van de vijf kandidaten zal in de kerstvakantie redactioneel tegen het licht gehouden worden, waarna de online-stemming een winnaar zal opleveren.
Zoals gewoonlijk nemen technologieproducten een vooraanstaande plaats in op de shortlist. Netflix, de online-televisiedienst, was een van de meest in het oog lopende innovaties die het afgelopen jaar op de Belgische markt werden gelanceerd. Netflix maakt het mogelijk om televisie te kijken zonder kabelabonnement. De programma’s worden online gestreamd. Een vast maandelijks abonnement volstaat om onbeperkt programma’s op te vragen.
Ook Uber en Airbnb zijn technologie-gedreven producten. Het zijn de vaandeldragers van de zogenaamde disruptieve economie, die de bestaande verhoudingen op hun kop zetten. Uber is een app die aanbieders van personenvervoer in contact brengt met de consumenten. De dienst vormt een alternatief voor de conventionele taxi’s, die dan ook woedend gereageerd hebben op de komst van Uber. Ook Airbnb legt de link tussen vraag en aanbod, maar in dit geval gaat het om overnachtingsplekken. Leegstaande huizen of kamers worden via een online-platform verhuurd aan particulieren, als een alternatief voor de gewone hotelkamers.
Ten slotte is ook het televisieprogramma Wat Als? genomineerd, dat dit jaar een Emmy-award won. Het succes ervan zette het productiehuis Shelter van Tim Van Aelst internationaal in de kijker.
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141206_01415377
Eigen mening: Ik vind het altijd wel interessant om te weten wat de laatste innovaties in technologieproducten zijn. We zijn tegenwoordig heel veel gedreven door de laatste hypes en innovaties. Maar door de consument te vragen wat zij het aangenaamst vonden, komt hier natuurlijk altijd verbetering in het vraag en aanbod. Zoals Netflix is heel handig om gewoon overal jouw favoriete shows te kunnen kijken op je laptop of ipad, zodat je niet meer overal een tv nodig bent. Daarnaast heeft het ook een breed aanbod aan films en series die vooral in Amerika alleen op tv te zien zijn. Met zulke shortlists blijf je toch up to date en weet je welk product het beste is bevallen bij andere consumenten wat ik persoonlijk best handig vind.