Binnen enkele weken sluit Ford Genk definitief de deuren. De ruim 5.300 resterende werknemers bij Ford en de toeleveranciers belanden dan op straat. De Vlaamse regering heeft samen met de VDAB en de lokale Limburgse actoren alles in stelling gebracht om de ontslagen werknemers zo goed mogelijk op te vangen en te begeleiden naar een nieuwe job. Dat is een van de afspraken die vrijdag is gemaakt op de vergadering van de taskforce SALK (Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat) op het kabinet van Vlaams minister-president Geert Bourgeois.
Binnen twee weken sluit de site van Ford Genk de deuren. De sluiting zorgde eerder al voor 1.288 ontslagen bij Ford Genk en de toeleveranciers. Binnenkort komen daar nog eens 5.300 mensen ontslagen bij. Volgens Vlaams minister van Werk Philippe Muyters doet de Vlaamse regering er in overleg met de VDAB, de provincie en de betrokken gemeenten alles aan om die grote golf van werkzoekenden op te vangen en aan een nieuwe job te helpen.
Voor de terreinen en installaties van Ford lopen volgens minister Muyters nog gesprekken met vier geďnteresseerden, waaronder Punch Metals (dat geďnteresseerd is in de perserij). Minister Muyters werkt met de hulp van een consultant aan een “gedegen toekomstvisie voor de gehele site”. Zoals eerder afgesproken met Ford, wordt de Vlaamse overheid vanaf 1 januari 2016 zelf eigenaar van de gronden.
De SALK-taskforce heeft vrijdag ook afgesproken een halfjaarlijks voortgangsrapport op te maken over het SALK-plan. Het plan bestaat uit 140 projecten, gaande van arbeidsmarktmaatregelen tot mobiliteitsingrepen en de ontwikkeling van een technologiecampus (T2) in Genk. Vrijdag werd de nulmeting voorgesteld. Van de 140 projecten zitten er 99 ‘op schema’.
Eén van de projecten die vertraging heeft opgelopen is de Limburgse Noord-Zuidverbinding. Bedoeling is dat de ministers Joke Schauvliege en Ben Weyts de nodige verdere stappen (definitieve vaststelling GRUP + financiering onteigeningsdossiers) in orde brengen. Minister Weyts overlegt binnenkort ook verder met Maastricht over de realisatie van de Spartacus-sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht.
Bedoeling is dat er midden 2015 de voortgang van de verschillende SALK-projecten opnieuw onder de loep wordt genomen.
bron:
http://www.vandaag.be/binnenland/15...kontslagen.html
mening: Ik vind het een goed dat de mensen die binnenkort op straat staan hulp en begeleiding gaan krijgen met hun zoektocht naar een nieuw job.