Enkele post bekijken
  #1  
Oud 4th December 2014, 23:31
pieter.p*eters pieter.p*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 20
Leraars zien inclusief onderwijs niet zitten

Leraars zien inclusief onderwijs niet zitten

Meer dan de helft van de leerkrachten uit het gewoon onderwijs vindt inclusief onderwijs - waarbij kinderen met een beperking naar de ‘normale’ school gaan - een positieve zaak voor de maatschappij. Toch stelt 82 procent van de leerkrachten dat het praktisch niet haalbaar is. Dat blijkt uit een enquête van VRT Nieuws en de Oost-Vlaamse regionale zender AVS, bij 900 leerkrachten.


De enquête van het VRT-programma Koppen en AVS toont aan dat de leerkrachten negatief staan tegenover het zogenaamde M-Decreet, klinkt het donderdag in een persbericht. Dat Vlaams decreet voor meer inclusie in het onderwijs bepaalt maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Het merendeel van de bevraagde leerkrachten vindt inclusief onderwijs praktisch niet haalbaar, ze vragen ondersteuning. Ze willen concrete maatregelen zoals de klasgrootte aanpassen, extra assistentie in de klas, extra opleiding en samenwerking met experts...

Ook zegt 87 procent van de bevraagden niet voldoende geïnformeerd te zijn over het M-decreet. Nochtans treedt het decreet volgend schooljaar in voege en bepaalt het vanaf januari de inchrijving van kinderen met een beperking.

De enquête hangt samen met de reportage ‘Bang voor beperkingen’ van beide zenders. Daarin vindt onder meer een undercover test plaats: een moeder probeerde haar vierjarige kleuter met het syndroom van Down in te schrijven in een gewone school. Maar twee van de acht gecontacteerde scholen wilden het kind inschrijven.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141204_01412738

mening: Op zich is het een goed idee maar ik denk ook dat het praktisch niet ideaal is. Die kinderen kunnen misschien meer doordat ze naar boven worden getrokken door hun medeleerlingen. Maar er gaan er ook zijn die gefrustreerd van worden dat ze iets niet kunnen en de rest wel, dit zou dan weer tot probleem gedrag kunnen leiden, wat vaak het geval is met kinderen die naar het buitengewoononderwijs moeten. Ook hebben de leerkrachten het nu al druk en wordt het door de besparingen nog moeilijker, dus als ze dit willen moeten ze er ook het materiaal voor voorzien.
Met citaat antwoorden