De opmars van de smartphone is al een tijdje merkbaar. Dit jaar werden er wereldwijd maar liefst 1,3 miljard van de slimme toestelletjes verkocht. Dat is een stijging van ruim 25 procent tegenover vorig jaar. De groei van de verkoop is inmiddels wel aan een vertraging toe. Dat zegt onderzoeksbureau IDC.
Het riante verkoopscijfer van 1,3 miljard overtreft alle verwachtingen: maar liefst één op de zes wereldburgers kocht volgens die berekening het afgelopen jaar een nieuw toestel. Vorig jaar gingen er ongeveer 1 miljard stuks over de toonbank. De verkoop zal de komende jaren overigens minder snel toenemen: Amerikaans onderzoeksbureau IDC verwacht dat er in 2015 nog ongeveer 1,4 miljoen nieuwe mobiele telefoons een eigenaar zullen vinden.
Prijzendruk
Tegen 2018 zullen er wereldwijd zo'n 1,9 miljard smartphones in gebruik zijn. De markt van de toekomst ligt volgens IDC in opkomende landen zoals India en China. Die verschuiving zal een effect hebben op de gemiddelde prijs van een toestel, want terwijl de prijs voor een toestel bij ons nog om en bij de 193 euro ligt, schommelt die in groeilanden eerder rond 108 euro. Een enorm verschil.
De prijzen werden dit jaar al aardig onder druk gezet door Chinese nieuwkomers op de markt. Zowel Xiaomi als Huawei worden ook in het Westen vlot verkocht. Bij het segement van de duurste toestellen lijkt er evenwel geen invloed op de prijzen te zijn. Maar gezien de omstandigheden zal misschien ook daar snel een kentering tot stand komen. Dankzij de nieuwe labels en merken kan je vandaag immers dezelfde hardwarekwaliteiten ook voor veel minder geld bekomen. De vraag die daarbij rijst is of mensen in de toekomst nog geld willen neertellen voor een merknaam alleen.
Apple
Een opmerkelijk punt dat naar voren komt uit de cijfers van IDC is dat ongeveer acht op de tien verkochte smartphones voorzien zijn van het Android-besturingssysteem. Apple komt met iPhone uit op een marktaandeel dat niet hoger is dan 13,8 procent. Interessant gegeven daarbij is echter dat ze ondanks de relatief beperkte verkoop, wel bijna een derde van de verkochte waarde bezit. Van een onfeilbare marketingstrategie gesproken.
Bron: De Morgen
Link:
http://www.demorgen.be/technologie/...-2014-a2138589/
Datum: 2/12/2014
Mening:Aan de bushalte, in de trein, op school, ...
Iedereen loopt constant met zijn gsm in de hand om direct de nieuwste updates te kunnen checken.
Het feit dat we altijd en overal op sociale netwerksites kunnen surfen, hebben we vooral te danken aan de smartphone en een uitgebreid wi-fi en 3G/4G netwerk.
Diegene die zich momenteel nog geen smartphone hebben aangeschaft, behoren tot de buitenbeentjes.
Eerst waren het vooral Apple en Samsung, die de marktleiders waren, maar stilaan zitten de goedkopere merken zoals bijvoorbeeld Huawei hen op de hielen.
Niet iedereen wilt meer dan 600 euro uitgeven aan een smartphone, dus grijpen veel mensen naar goedkopere, maar niet perse minder goede toestellen.
Stilaan bezit iedereen bij ons al een smartphone, dus is het logisch dat de markt uitgebreid wordt naar Azië en Afrika.