#DSDISCUSSIE. Is de zorg voor het klimaat een zaak voor de overheid?
Minister van Omgeving en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) vindt het al te makkelijk om met de vinger te wijzen naar de staat of de overheid als schuldige voor de opwarming van de aarde. Ook de burgers hebben hun verantwoordelijkheid, vindt ze.
Onder meer Tom Lenaerts, Francesca Vanthielen, Nic Balthazar, Stijn Meuris en Serge de Gheldere stappen naar de rechter omdat België volgens hen te weinig doet om de internationale engagementen inzake klimaatbeleid waar te maken. Schauvliege vindt het positief dat de 11 burgers het klimaatbeleid op de agenda zetten, maar ze spreekt tegen dat in Vlaanderen niets gedaan wordt.
Tegelijk vindt ze dat ook individuen een verantwoordelijkheid dragen. ‘Het is altijd makkelijk om te wijzen naar de staat of de overheid. De overheid draagt een verantwoordelijkheid, maar persoonlijk gedrag en vrije keuze spelen eveneens een rol. Ik durf schulidg pleiten, maar durven jullie dat ook, vraagt ze aan de BV's.
Wat denkt u: Is het klimaat vooral een zaak van de overheid en moet de burger haar - via het gerecht - daarop aanspreken? Of moeten we eerst in eigen boezem kijken vooraleer een rechtzaak aan te spannen? Discussieer mee via de knop rechtsboven of met de hashtag #dsdiscussie.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01407388
Mening: Ik vind dat iedereen zijn steentje moet bijdragen voor het klimaat. Zowel de regering als iedereen als individu moet werken aan een beter klimaat. Ik vind niet dat iemand schuldig is, maar ik denk wel dat de overheid hier iets extra aan kan doen zodat het nog maar eens benadrukt wordt dat het erg belangrijk is om met het klimaat bezig te zijn en er aan te werken.