Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil niet alleen meer blauw, maar ook meer kaki op straat. In samenspraak met collega-minister Steven Vandeput (N-VA) gaat hij na of Defensie geen opdrachten kan overnemen die niet tot de kerntaken van de politie behoren. Voor bewakingsopdrachten bijvoorbeeld moeten militairen kunnen worden ingezet, net zoals in Frankrijk, vindt Jambon.
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil niet alleen meer blauw, maar ook meer kaki op straat. In samenspraak met collega-minister Steven Vandeput (N-VA) gaat hij na of Defensie geen opdrachten kan overnemen die niet tot de kerntaken van de politie behoren. Voor bewakingsopdrachten bijvoorbeeld moeten militairen kunnen worden ingezet, net zoals in Frankrijk, vindt Jambon.
Budget
"Ik was vorig weekend in Parijs. Aan het Louvre en onder de Eiffeltoren liepen militairen in groepjes van twee of drie. Veroorzaakt dat een gevoel van onveiligheid? Integendeel."
Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) is zeker te vinden voor deze samenwerking, maar wil eerst alles nog onderzoeken. "We kijken wat kan binnen het budget dat we hebben", vertelt een woordvoerder. "Het leger moet de komende jaren immers 1,5 miljard euro besparen."
"Waarom niet?"
Ook de vakbonden slaan het idee niet meteen af. "Indien de politie hiervoor onvoldoende middelen heeft, waarom niet?" zegt Yves Huwart van de onafhankelijke legervakbond ACMP.
Bron: De Morgen
Link:
http://www.demorgen.be/binnenland/m...traat-a2137492/
Datum: 1/12/2014
Mening: Is het leger nog nodig? Een vraag die de laatste tijd veel gesteld wordt. Hun taken zijn immers erg geslonken, en er moet ook veel bespaard worden.
Daarom denk ik dat het geen slecht idee is om het leger in te zetten op straat. Men klaagt vaak dat de politie te veel werk heeft, en dat er te weinig politieagenten zijn.
Het leger kan dit perfect opvangen, want de veiligheid op straat verhogen door gewoon te patrouilleren is een taak die het leger ook even goed kan uitvoeren, lijkt mij.
Ook het feit dat het leger dan dichter bij de bevolking staat, is ook niet slecht denk ik.