Enkele post bekijken
  #1  
Oud 30th November 2014, 01:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Steek hardleerse wegpiraten acht dagen in de cel’

‘Steek hardleerse wegpiraten acht dagen in de cel’


Vorige maand verloren drie bestuurders hun auto na een vonnis van de Brugse politierechter Peter Vandamme. Een eigenaar van een 4x4 die al voor de vijfde keer voor de politierechter stond voor rijden onder invloed. En een paar dagen later verklaarde Vandamme de auto’s verbeurd van twee mannen die waren betrapt op dronken rijden, ook al hadden ze daarvoor al een veroordeling op hun strafblad staan. Die vonnissen veroorzaakten nogal wat ophef, maar de rechter hoopt dat ze misschien een paar mensen doen nadenken. ‘Een straf moet een voorbeeld stellen. De mensen moeten weten wat ze riskeren als ze de wet overtreden’, zegt hij in een interview met De Standaard.



Vandamme vindt dat er iets mangelt aan de strafuitvoering. ‘Eerst bedenkt de wetgever allerlei regels en straffen voor wie de regels overtreedt. Dan bedenkt hij allerlei varianten om te voorkomen dat de mensen de straf zouden voelen.’

Dat mensen dankzij een ‘soepel rijverbod’ bijvoorbeeld nog op hun werk geraken is voor Vandamme geen argument.

‘Dat zijn inderdaad de sociale argumenten tegen die straf: ze gaan hun werk verliezen, je straft er het gezin en de kinderen mee. Ik ga daar niet mee akkoord. Rijverbod is rijverbod. Ga desnoods met de fiets werken.’

‘Wat ik nu zal zeggen druist in tegen alles wat weldenkende mensen vinden, maar gaandeweg ben ik voorstander geworden van de korte gevangenisstraf. Steek de hardleerse wegpiraten acht dagen binnen op water en brood en met een bol aan hun enkel, zoals in de tekenfilms. Ze gaan hun werk daardoor niet verliezen. Op hun werk moeten ze maar zeggen dat ze acht dagen gaan skiën. Ik ben ervan overtuigd dat je mensen met zo’n shockeffect aan het denken kunt zetten.’


Blog DS, 29-11-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden