Ik vind net zoals Mathias het zeer verontrustend dat kanker kan veroorzaakt worden door overgewicht. Obesitas is een gekend probleem in onze maatschappij. Elk jaar stijgen de cijfers aanzienlijk.
Ik heb namelijk gelezen (
http://www.nice-info.be/nl/nieuws?articleID=239) dat vandaag de dag 56,4 procent van de volwassenen in België lijdt aan overgewicht. Niet alleen volwassenen hebben overgewicht, maar ook kinderen. Maar liefst 15 procent van de 11-jarige jongens en 14 procent van de 11-jarige meisjes hebben te kampen met overgewicht.
Het hoge percentage van de volwassenen vind ik voornamelijk verontrustend. Zij hebben namelijk een voorbeeldfunctie, dus het is ook aan hen om kinderen te wijzen op een gezonde levensstijl. Ik denk dat als ouders deze taak uit het oog verliezen, de cijfers alleen maar zullen stijgen naar de toekomst toe.
Het feit dat dit artikel in de media verspreid is, zal de mensen misschien motiveren om hun ongezonde levensstijl aan te passen en net een gezonde levensstijl aan te nemen.
Uiteraard is het niet gemakkelijk om gewicht te verliezen, het vraagt veel energie, tijd en karakter. Bovendien speelt reclame hier gretig op in. Wanneer je een programma kijkt op televisie, wordt het steeds onderbroken door reclame over lekkere snacks, zoals chips, snoep ...., wat de mensen aanzet om naar de snoepkast te lopen. Ik betrap mezelf hier ook erg vaak op. Het is niet altijd evident om al dit lekkers te weerstaan. Maar het 'vermijden' van kanker moet toch enorm motiverend zijn om gewicht te verliezen en door te zetten?