Enkele post bekijken
  #1  
Oud 26th November 2014, 16:15
Yannick.C*rpentier Yannick.C*rpentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Turnhout
Posts: 30
EU-Commissie: ‘Belgische basisinfrastructuur kan modernisering gebruiken’

EU-Commissie: ‘Belgische basisinfrastructuur kan modernisering gebruiken’
De overheidsinvesteringen in België zijn de afgelopen jaren gedaald tot 1,6 procent van het bbp, vrijwel het laagste peil in de hele Europese Unie. Dat heeft het potentieel van de Belgische economie voor de lange termijn sterk aangetast. Dat schrijft de Europese Commissie woensdag in een ‘België-nota’, als begeleidend document bij de lancering van haar nieuwe investeringsfonds. ‘Er is ruimte voor de modernisering van de basisinfrastructuur, zoals de bouw van scholen en de aanleg van (intermodale) mobiliteitsverbindingen’, luidt het.

Met het nieuwe Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI) wil de Commissie-Juncker privégeld mobiliseren om de Europese economie een boost te geven en meer werkgelegenheid te creëren. Juncker mikt op ‘minstens 315 miljard euro’. Het geld is bestemd voor projecten die door de lidstaten worden voorgesteld.

In een apart document over België stelt de Commissie vast dat de openbare sector er ‘de belangrijkste uitdaging op investeringsgebied’ is. De oorzaak van de lage overheidsinvesteringen zoekt de Commissie bij ‘de budgettaire stabiliseringsmaatregelen van de jaren 80, die niet investeringsvriendelijk waren. Sindsdien is dit beleid niet veranderd’.

Europese cofinanciering
De basisinfrastructuur, zoals de scholen en de mobiliteitsverbindingen, kan een moderniseringsoperatie gebruiken, luidt het. Het scholenbouwproject via pps-constructies en de Oosterweelverbinding zijn precies twee van de projecten die de Vlaamse regering aan de Commissie overmaakte in haar lijst die volgens haar in aanmerking komen voor Europese cofinanciering.

De Commissie ziet concrete investeringsmogelijkheden in de binnenlandse energie-infrastructuur en de koppeling met de buitenlandse energiemarkten. Dat België tegen 2020 dertien procent van zijn energie uit hernieuwbare bronnen wil halen, ‘is een sterke stimulans voor investeringen in de snelgroeiende sector van groene en hernieuwbare energietechnologie’.

Als België ook investeert in mobiliteitsnetwerken- en infrastructur kan het ‘mede dankzij zijn hooggekwalificeerde en meertalige beroepsbevolking’ een ideale locatie zijn voor de logistieke basis, het hoofdkantoor of het distributiecentrum van een bedrijf.

België doet er ook goed aan zijn reputatie van sterke speler in de farmaceutische en de biotechnologiesector te behouden, zegt de Commissie.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141126_01397329

Eigen mening:
Het is wel logisch dat je zonder overheidsinvesteringen het potentieel aantast van de Belgische economie. Zonder te investeren en risico's kan je geen grote winst verwachten. De modernisering van de scholen en mobiliteitsverbindingen zijn anders wel zeer goede ideeën. Betere mobiliteit betekent een besparing van tijd en tijd kost geld. Het is wel raar dat er eerst spraken was van een besparing in het onderwijs en dat ze het nu opeens in het investeringsfonds zetten is wel sterk. Met de 'energiecrisis' van dit jaar lijkt het me zeker goed dat België tegen 2020 dertien procent van zijn energie uit hernieuwbare bronnen willen halen. Ook de logistieke sector heeft baad bij een betere infrastructuur als het hart van Europa lijkt me dit ook zeer gunstig om in te investeren.
Met citaat antwoorden