![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
26th November 2014, 10:44
|
Registered User
|
|
|
|
Stemvolume aanpassen?
Net zoals Lindl al aangaf is het vrij logisch dat je jouw stemvolume en stemhoogte aanpast naargelang de 'rang' waar je op dat moment bij thuishoort. Tijdens stagelessen praat ik ook luider dan normaal. Niet zozeer om te laten zien dat ik 'hoger' sta dan de leerlingen, maar wel omdat ik wil dat de leerlingen alles horen en geboeid zijn. Als leerling ervaar je verschillende stemmen als een immens verschil. Leerkrachten die monotoon, traag en stil praten worden eerder als saai beschouwd en het gevolg daarvan is dat leerlingen meer met elkaar zullen babbelen en minder aandacht schenken aan het verhaal dat de leerkracht naar voor wil brengen. Een leerkracht dat luid en duidelijk praat krijgt meer aanzien. Ook al brengt hij hetzelfde verhaal naar voren, hij zal de leerlingen meer boeien dan de leerkracht die niet luid en duidelijk praat tijdens de les.
Het is dus normaal dat je jouw stemvolume en stemhoogte aanpast in zo'n situaties. Bij een politieker, dokter, werkgever, ... is dit net hetzelfde.
|