25th November 2014, 22:35
|
Registered User
|
|
|
|
Ik dit geval denk ik dat het belangrijk is dat dit in context wordt gezien. In de VSA zijn de 'racial tensions' weer volop aan het oplaaien. Er zijn de laatste tijd veel instanties geweest waar niet-gewapende en niet-gevaarlijke zwarte jonge mannen werden neergeschoten en gedood door blanke politie-agenten. Het zwaarste incident hierbij was Ferguson, dat zelfs bij ons toch wel even in het nieuws geweest is. De agent uit Ferguson is gisteren voor de rechtbank verschenen en is niet schuldig gevonden door een voornamelijk blanke jury. Hij verliest zijn job niet en wordt zelfs financieel gesteund door verschillende organisatie, waaronder, jawel, de KKK. De protesten in Ferguson woedde voort.
Het debat over de politie, hun onschendbaarheid, hun bewapening en racisme is nu volop geopend en een fijn debat is het niet.
Dus ik zeg het nogmaals, het is het belangrijk om deze gebeurtenis in context te zien. Het jongetje in dit artikel is 12, zwart en werd neergeschoten (en niet één keer) door een blanke politieagent. Aan de telefoon werd er nog specifiek gezegd dat het waarschijnlijk om een nep-pistool ging. Hoe kun je dit dan nog rechtvaardigen? Politie, en zelfs de FBI, in Amerika worden niet getraind met het "shoot-to-kill" systeem. Zij krijgen zelfs het tegenovergestelde opgelegd. Waarom heeft deze agent dan meteen geschoten?
De politie zelf probeert het ook te rechtvaardigen. Tijdens hun statement bleven ze naar het jongetje verwijzen als "young man". Het was geen tiener, hij was twaalf, wat betekend dat hij waarschijnlijk net uit de lagere school kwam.
Voor mij is dit weer een voorbeeld van de schietgrage attitude die zoveel politieagenten in Amerika lijken te hebben en waarover zovele incidenten recentelijk in de media zijn verschenen. Ik snap dat je geen risico's wil nemen maar eerlijk, hoe veilig kan je je nog voelen als je weet dat de meeste agenten meteen het vuur zullen openen? Hell, in Ferguson werd die tiener zelfs doodgeschoten nadat hij zijn handen in de lucht had gestoken.
Serve and protect? Ik dacht het niet.
|