Enkele post bekijken
Oud 24th November 2014, 22:53
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User

Erdogan: "Vrouwen aan mannen gelijkstellen, is tegennatuurlijk"

"De islam duidt voor de vrouw een welbepaalde rol in de maatschappij aan: het moederschap." Dat heeft de Turkse president Recep Tayyip Erdogan gezegd. "Vrouwen aan mannen gelijkstellen, is tegennatuurlijk", meent hij.

Erdogan deed zijn uitspraken op een top over vrouwenrechten in Istanbul. Voor een zaal vol vrouwen zei hij onverbloemd dat ze in het leven slechts één doel horen na te streven: het moederschap.

"Onze religie (de islam) duidt voor de vrouw een welbepaalde rol in de maatschappij aan: het moederschap. Sommige mensen begrijpen dat, anderen niet. Dit krijg ik aan feministen niet uitgelegd want zij aanvaarden het uitgangspunt van het moederschap niet."

"Vrouwen aan mannen gelijkstellen, is tegennatuurlijk", ging hij verder. "Hun karakter, hun gewoontes en hun fysiek zijn verschillend. Een vrouw die haar kind de borst geeft en een man kan je niet op hetzelfde niveau plaatsen. Je kan een vrouw niet vragen alle soorten arbeid als een man uit te voeren, zoals het in de communistische regimes het geval was. Je kan geen hard labeur van hen eisen. Dat gaat in tegen hun delicate natuur."

Het is lang niet de eerste keer dat Erdogan en zijn partij de AKP controversiële uitspraken over vrouwen en vrouwenrechten doen. Zo liet hij zich ooit ontvallen dat vrouwen minstens 3 kinderen horen te krijgen. Sinds lang probeert de AKP dan ook het recht op abortus in Turkije in te perken, voorlopig zonder resultaat.

Erdogan was 11 jaar premier van Turkije. In augustus ruilde hij die functie voor die van president. Hij staat bekend als een conservatief politicus.

Bron: De Redactie 24/11/2014

Mening: Ik ben het toch niet volledig eens met Janne. Je moet dit alles in zijn kader zien, in zijn cultuur. En binnen de cultuur van een echte moslim (die strikt volgens de islam leeft) kan ik deze bedenkingen begrijpen. Ook binnen de Kerk zou men zo'n uitspraken kunnen doen.
Het past immers niet meer binnen onze westerse cultuur. Een uitspraak als deze zal de toetreding van Turkije binnen de EU niet voor morgen maken. Turkije wil al lang toetreden tot de EU, maar ik denk dat door voorvallen als de deze die toetreding echt nog lang op zich zal laten wachten.

Als ik dit lees, is Turkije echt nog niet klaar voor de EU.
Met citaat antwoorden