Enkele post bekijken
Oud 24th November 2014, 17:19
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck

Erdogan: "Vrouwen en mannen niet geschikt voor zelfde soort werk"

Erdogan: "Vrouwen en mannen niet geschikt voor zelfde soort werk"

Vrouwen en mannen zijn volgens de Turkse president Recep Tayyip Erdogan niet voor hetzelfde soort werk geschikt. "Je kan een vrouw niet dezelfde positie geven als een man. Dat is tegennatuurlijk", klonk het naar verluidt op een conferentie over vrouw en recht in Istanboel. "De aard van de vrouwen en hun fysiek is anders dan bij mannen."

"De prioriteit van de vrouw moet het moederschap zijn, zoals de islamitische levenswijze het voorschrijft", verklaarde Erdogan. "Men kan vrouwen niet hetzelfde werk laten doen als mannen, zoals het vroeger gebeurde in de tijd van communistische regimes. Geef hen een spade en laat ze werken? Dat gaat toch niet. Dat is tegen hun delicate lichaamsbouw."

Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. "Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms."

Erdogans ideeën over de positie van de vrouw zijn omstreden in Turkije. Eerdere uitlatingen dat vrouwen minstens drie kinderen moeten krijgen, leidden tot felle discussies. Ook zijn voorstellen om het recht op abortus te beperken, schoten in het verkeerde keelgat. Erdogan is sinds augustus president van Turkije.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/e...-werk-a2130546/

Eigen mening
Ik vind het vreemd dat de Turken zo'n conservatieve president hebben verkozen. Wat Erdogan tussen de lijntjes door willen zeggen is dat vrouwen voor hem nog steeds een minderwaardige positie hebben dan mannen. In 2014 is dit toch echt ongehoord, ongeacht wat de godsdienst voorschrijft. Ik kan niet geloven dat de Turkse bevolking er mee akkoord gaat dat vrouwen enkel dienen voor de voortplanting en de verzorging van nakomelingen.
Ook zijn andere acties en uitlaten lijken mij eerder prehistorisch dan modern.
Met citaat antwoorden