Enkele post bekijken
  #1  
Oud 24th November 2014, 12:00
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Extra tegenvaller dreigt voor Vlaamse begroting

De Vlaamse regering gaat deze legislatuur nog werken uitvoeren aan een reeks bruggen over het Albertkanaal. Ze rekent daarvoor op 108 miljoen euro uit de privésector. Maar het gevaar bestaat dat ze dat geld toch zelf zal moeten ophoesten.

De komende jaren staan er grote werkzaamheden gepland aan de bruggen over het Albertkanaal in de provincies Limburg en Antwerpen. Om aan de Europese richtlijnen te voldoen, moeten die bruggen minstens 9,1 meter hoog zijn. Zo kunnen ze schepen doorlaten met vier lagen containers, in plaats van drie. Bijna de helft van de 63 bruggen werd in de loop van de afgelopen decennia al met twee meter verhoogd. Tegen 2020 moeten de overige 32 worden aangepast.

Dat blijkt uit een antwoord van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) aan Vlaams Parlementslid Martine Taelman (Open Vld). Taelman en haar collega Marino Keulen (Open Vld) zijn zeer tevreden met dat project. Zowel omwille van het positieve effect op de binnenvaart en de files, als de gunstige economische gevolgen voor de regio.

Goedkoop is het hele project niet. In totaal bedraagt het kostenplaatje 425 miljoen euro. Daarvan moet 228 miljoen nog deze legislatuur worden uitgevoerd. Nog eens ongeveer de helft daarvan, 108 miljoen euro, wil de regering financieren via private investeerders, de zogenaamde PPS-constructies (publiek-private constructies, AVB). Op die manier probeert de regering de kost van investeringen buiten de begroting te houden.

En daar wringt het schoentje. Want investeringen financieren via private investeerders is dan wel een veelbeproefde methode, het is er ook een waar Europa zo haar bedenkingen bij heeft. Zo heeft Vlaanderen de jongste jaren onder meer de bouw van scholen en infrastructuur in de welzijnssector toch in haar begroting moeten opnemen, wat voor een onvoorziene meerkost zorgde.

Senator Lode Vereeck (Open Vld)
Recent gaf Europa nog aan ook problemen te hebben met de financiering van Oosterweel, omdat ook daar gebruik gemaakt wordt van PPS-constructies. Een definitieve uitspraak is er nog niet, maar die hangt wel als een zwaard van Damocles boven de begroting.

Senator Lode Vereeck (Open Vld) waarschuwt voor het financiële plaatje van de werkzaamheden boven het Albertkanaal. "Door de verstrengde houding van de Europese Commissie ten aanzien van PPS-projecten moet de Vlaamse regering extra waakzaam zijn dat deze PPS-constructies ook als zodanig erkend worden door Europa."

Die kans is volgens Vereeck niet zo groot, aangezien de private partner wellicht niet van plan is om tol te heffen op die vijftien bruggen die hij zal financieren. Op die manier loopt hij nauwelijks commercieel risico, een criterium dat Europa hanteert bij het goedkeuren van PPS-constructies.

"De Vlaamse regering moet dus rekening houden met een budgettaire meerkost van 108 miljoen euro", besluit Vereeck.

Vlaams minister van Mobiliteit Weyts maakt zich weinig zorgen. "Europa is niet noodzakelijk tegen alle PPS-constructies. We gaan hier hoe dan ook mee door. De werken aan de bruggen boven het Albertkanaal blijven een goede investering voor het fileprobleem."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/e...oting-a2130186/
Eigen mening: De kans bestaat dat de regering een deel van de kosten zelf zal moeten betalen. Alle bruggen moeten hoger gemaakt worden om schepen met vier containers door te laten. Het heeft ook zo zijn voordelen voor de files. Doordat men gaat werken met de PPS-constructies wordt er veel geld uitgespaard, maar daar wringt het schoentje natuurlijk. Wanneer de regering 108 miljoen euro meer gaat moeten betalen, gaan wij hier waarschijnlijk ook voor een stukje voor moeten opdraaien, dat vind ik niet juist.
Met citaat antwoorden