Enkele post bekijken
  #1  
Oud 18th November 2014, 10:12
Veronique.E*brechts Veronique.E*brechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Lille
Posts: 25
Stiptere treinen bezorgen NMBS-top meer loon

Stiptere treinen bezorgen NMBS-top meer loon

Hoe stipter de trein, hoe hoger het salaris van het NMBS-management. Dat staat in de beleidsbrief die minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) woensdag voorstelt in de Kamer.

Galant wil de druk op de NMBS om betere prestaties neer te zetten duidelijk verhogen. In de beheersovereenkomst met de NMBS en de netwerkbeheerder Infrabel komen daarom meer indicatoren die de performantie meten. Het gaat om de stiptheid van de treinen en een betere informatie aan de treinreizigers. Ook de toegang van mensen met een handicap tot de treinen en de stations moet beter.
Het management van de NMBS zal op die doelstellingen worden afgerekend. Het idee is niet nieuw. Zeven jaar geleden koppelde ook toenmalig staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a) het salaris van de toenmalige spoorbazen Jannie Haek, Luc Lallemand en Marc Descheemaecker aan de prestaties van de Belgische spoorwegen. Maar nu zouden beduidend meer directieleden op die manier vergoed worden en niet alleen de CEO's. Dat de NMBS stipter moet rijden, betekent ook dat de reiziger minder hinder van stakingen mag ondervinden. Daarom wil Galant dat de NMBS en Infrabel met hun vakbonden een sociaal akkoord sluiten over een minimale dienstverlening. Dat akkoord zal in het beheerscontract worden gegoten en overgenomen in een wet, zodat de rechtbanken kunnen waken over de correcte uitvoering van de minimale dienstverlening.
En als de vakbonden en de spoorbedrijven tot geen akkoord komen? Dan kondigt Galant aan dat ze zelf een wetsontwerp in de Kamer zal indienen.
Voorts krijgen de spoorbedrijven meer speelruimte om financieel gezond te worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat de NMBS met flexibeler tarieven mag werken. Ook de gunsttarieven voor het woonwerkverkeer worden tegen het licht gehouden.

bron: http://www.tijd.be/detail.art?a=9568885&n=3136&ckc=1
mening: Ik denk dat dit een goede regel zou zijn aangezien de medewerkers van de NMBS dan meer moeite zouden doen om stipt te zijn, informatie te verlenen,... Er zou veel meer gebruik van het openbaar vervoer gemaakt worden als deze stipter was. Zoveelste meer mensen op het openbaar vervoer, zoveelste minder auto's op de baan, zoveelste beter voor onze planeet.
Met citaat antwoorden