18th November 2014, 09:29
|
Registered User
|
|
|
|
KU Leuven verbiedt studenten samenvatting van lessen te verkopen
Studenten van de KU Leuven mogen niet langer samenvattingen van cursussen en notities van colleges tegen betaling aanbieden aan medestudenten.
Het universiteitsbestuur bindt zo de strijd aan met commerciële websites die een bloeiend handeltje onder studenten mogelijk maken. ‘Als studenten die websites informatie blijven toespelen, zullen we tegen die sites juridische stappen ondernemen’, zegt vicerector Rik Gosselink.
‘We zijn er niet tegen dat studenten elkaar helpen’, vervolgt Gosselink. ‘We moedigen zelfs aan dat ze samenvattingen en notities uitwisselen, als dat maar gratis gebeurt. Zodra er geld voor wordt gevraagd, is een ethische grens overschreden. Bovendien wordt dan het auteursrecht van de prof geschonden: een student mag niet zomaar passages uit boeken of fragmenten uit lessen van profs vrijgeven en daar geld voor vragen.’
Bron:
De Standaard, 18 november 2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141118_01381604
Commentaar:
Hier ben ik het over het algemeen wel mee eens. Ik vind het niet kunnen dat je mensen laat betalen om gebruik te maken van jouw samenvattingen. Dit zou misschien tot gevolg kunnen hebben dat veel studenten niet meer naar de les komen omdat ze toch weten dat ze aan samenvatting geraken. Daarnaast heb je nog het feit dat dit verkopen van samenvattingen een soort van zwart werk is. Bovendien wanneer je een samenvatting van iemand koopt, ga je er automatisch vanuit dat deze inhoudelijk correct is. Terwijl je nergens de garantie krijgt dat dit effectief het geval is. Ik begrijp wel dat je soms notities van iemand leent, ik doe het namelijk zelf ook, het kan altijd wel eens zijn dat je op de ene of andere manier niet in de les kan geraken. Wanneer dit echter sporadisch gebeurt, denk ik dat vrienden wel bereid zijn om hun notities uit te lenen.
|