17th November 2014, 01:12
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
|
|
35.000 bezoekers voor Kunstendag voor Kinderen
Meer dan 35.000 kinderen en volwassenen hebben deelgenomen aan de derde Kunstendag voor Kinderen. Dat zijn er 5.000 meer dan vorig jaar. Dat heeft Kunsten en Erfgoed, de uitvoerder van het Vlaamse kunsten- en cultureel erfgoedbeleid, bekendgemaakt. Minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) nam zelf ook deel en wil het evenement blijven ondersteunen.
Meer dan 180 cultuur- en kunstorganisaties in Vlaanderen en Brussel openden vandaag hun deuren met in totaal meer dan 280 evenementen op kindermaat en aan een voordeeltarief.
Zo woonden in het Gentse Museum voor Schone Kunsten meer dan 600 kinderen en ouders verschillende workshops bij in het kader van de tentoonstelling "Love Letters". Rataplan, 't Werkhuys, de jeugddienst en de bib van Borgerhout stelden een bijzonder gevarieerd programma samen voor 400 jonge kunstliefhebbers.
Gatz: Kunsteducatie voor kinderen is beleidsprioriteit"
Minister Gatz ging naar de Pianofabriek in Sint-Gillis en woonde er verschillende activiteiten bij, waaronder de workshop "Hedendaagse dans" van Ugo Dehaes. Hij was onder de indruk van de manier waarop deze kunstenaar een cultureel zeer diverse groep kinderen kon doen ervaren wat hedendaagse dans is.
Gatz wil de Kunstendag voor Kinderen blijven ondersteunen. "Natuurlijk moet de coördinatie van dit grootschalige evenement dan de nodige financiële en personeelsmiddelen krijgen. Kunst en kunsteducatie voor kinderen en jongeren is een van mijn beleidsprioriteiten."
bron: De redactie - 16/11/14
eigen mening: Het is enorm belangrijk dat kust gestimuleerd wordt bij jongeren. Vele scholen hebben geen uren mee over om hier binnen de schooluren extra tijd aan te besteden. Vele jongeren komen amper in aanmerking met kunst. Ik vind deze kunstendag daarom een zeer goed initiatief dat blijkbaar ook heel veel succes heeft. Het grote succes wil zeggen dat zowel jongeren als hun ouders gedesinteresseerd zijn in kunst en hiervoor tijd willen vrijmaken. Mijn middelbare school hechte veel belang aan kunst en cultuur en maakte hier dan ook tijd voor vrij. Zo hadden we minstens één uur in de week esthetica en werden er vakoverschrijdende opdrachten rond kunst opgegeven binnen andere vakken. We hebben meerdere malen musea, musicals of tentoonstellingen bezocht met doel om de leerlingen warm te maken voor kunst. De boodschap was zeer duidelijk. Waar je niets vanaf weet kan je geen interesse voor ontwikkelen. Ik denk dat deze kunstendag hier zeker tot bijdraagt. De jongeren komen in aanmerking met kunst, ze weten wat het inhoud en kunnen zich er eventueel voor open stellen.
|