Enkele post bekijken
  #1  
Oud 3rd November 2014, 20:14
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
'Trein stopte in een tunnel en opeens voelde ik een schok'

'Trein stopte in een tunnel en opeens voelde ik een schok'
Tussen Linkebeek en Ukkel zijn vanmiddag twee treinen op elkaar gebotst. Het gaat om een passagierstrein en een werktrein. Volgens burgemeester Damien Thiéry van Linkebeek is er sprake van zestien lichtgewonden. 'De trein stopte in een tunnel en opeens voelde ik een schok', zegt een getuige die op de trein zat.
Het ongeval gebeurde om 13.30 uur op de grens van Linkebeek met Ukkel. Een werktrein reed met lage snelheid achteraan in op een stilstaande passagierstrein. De reizigerstrein was onderweg van Aalst naar Eigenbrakel. De exacte omstandigheden van het ongeval worden nog onderzocht, meldt Infrabel.

'Onze trein was gestopt in een tunnel en opeens voelde ik een schok', zegt een getuige aan VRT-radio. 'Ik vloog met mijn hoofd tegen de zetel voor mij. Ik heb mensen gezien die op de grond zijn gevallen, mensen met een bloedneus...' 'De conducteur heeft ons verteld dat de trein het station van Linkebeek was voorbijgereden en daarom iets verder was gestopt, en dat dan de trein achter ons tegen onze trein is gereden', aldus nog de getuige.

Lichtgewonden
Eerst was sprake van zes lichtgewonden, maar volgens de plaatselijke politie en burgemeester Thiéry van Linkebeek zou dat aantal opgelopen zijn tot zestien. 'Gezien de snelheid van de interventie en de efficiënte hulpdiensten, is besloten geen rampenplan af te kondigen', verklaarde Thiéry nog.

De gewonden kregen ter plaatse verzorging en werden nadien naar Erasmusziekenhuis in Anderlecht, het ziekenhuis van Halle of Sint-Elisabeth in Ukkel overgebracht. De andere passagiers van de passagierstrein werden met bussen van de MIVB naar het Zuidstation gebracht.

Remsysteem
Hoe de botsing is kunnnen gebeuren, moet nu onderzocht worden. 'Het automatische remsysteem TBL1+ was aanwezig zowel op de spoorinfrastructuur als op de beide treinen', zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel aan VRT. 'Onderzoek moet uitwijzen waarom het toch tot een aanrijding is gekomen.' Volgens sommige bronnen zouden natte sporen (voordien had het er geregend) en gevallen bladeren een rol kunnen gespeeld hebben.

Sinds 16.10 uur rijden er tussen Brussel en Charleroi opnieuw treinen op één spoor, met een snelheidsbeperking ter hoogte van het ongeval in Linkebeek. Tijdens de avondspits rijden echter een aantal P-treinen niet tussen Brussel en Charleroi en voor het treinverkeer op deze lijn en ook voor het treinverkeer naar Antwerpen vallen een aantal afgeschafte treinen en vertragingen te verwachten. Ook kunnen treinen momenteel het station Linkebeek nog niet bedienen.

Reizigers kunnen nog gebruik maken van bussen tussen Brussel-Zuid en Eigenbrakel. Tussen Brussel en Linkebeek kunnen ze gebruik maken van de diensten van de MIVB.

Bron: www.standaard.be, 3/11/2014

Mening: Ondanks het automatische remsysteem TBL1+, kunnen er nog steeds botsingen plaatsvinden. Zoals ze in het artikel zeggen, spelen de natte sporen en bladeren een rol. Ik stel me eerder vragen bij het feit dat de passagierstrein nog gestopt is wanneer hij het perron al voorbij was. De trein is uiteindelijk tot stilstand gekomen in een tunnel waar de passagiers niet kunnen uitstappen. Het alsnog laten stoppen van de trein had volgens mij dus geen nut.
Met citaat antwoorden