Enkele post bekijken
Oud 3rd November 2014, 12:52
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User

Ik snap die hele heisa, zeker van de vakbonden, niet. Laten we sociaal zijn en allemaal langer werken. Het zou pas asociaal zijn om dat niet te willen.
Mensen worden ouder, dus mensen moeten langer werken: dat is logisch.
Dat mensen met zware beroepen niet tot hun 67 kunnen werken, begrijp ik. Dat is immers ook logisch. Zij komen ook vroeger op de arbeidsmarkt, gezien zij (meestal of toch vaak) meteen na hun middelbare studies kunnen gaan werken.
Laat bouwvakkers, arbeiders,... dus zeker niet tot hun 67 werken, al weet iedereen dat de regering dit ook niet zal laten gebeuren.
Over de herdefiniëring van 'zware beroepen' heb ik toch wel wat vragen. Ik hoorde dat conducteurs bij de NBMS momenteel niet eens tot hun 60e moeten werken. Dit kan toch niet? Dat men bij de politie ook zeer vroeg op pensioen kan gaan? Plus dan nog het onderwijs. Uiteraard kan een kleuterjuf niet tot haar 67e in een klas vol wenende, roepende, soms nog onzindelijke kinderen, functioneren. In de basisschool misschien ook nog niet, maar in het secundair onderwijs? Zou dat niet lukken?

Misschien moeten we eindelijk ook eens afstappen van het idee dat mensen heel hun leven hetzelfde beroep uit moeten oefenen. Wie fysiek of mentaal niet meer in staat is om een bepaald beroep uit te oefenen, kan misschien de laatste jaren voor zijn pensioen nog een ander beroep doen? Al moet dit allemaal vanuit de overheid wel aangemoedigd worden, anders komt er niets van in huis.

Ik ben in ieder geval al blij dat onze minister van pensioenen een poging doet om de luid roepende mensen (lees: de vakbonden) een beetje te sussen. Helaas zal het geen nut hebben, want staken doen ze toch/altijd.
Met citaat antwoorden