31st October 2014, 11:03
|
Registered User
|
|
|
|
Harde aanpak drugs werkt niet
Er is geen bewijs dat een strenge handhaving van de drugswetgeving leidt tot een verminderd gebruik. Dat blijkt uit een studie van de Britse overheid.
Het document beschrijft hoe de decriminalisering in Portugal gezorgd heeft voor minder gebruik en tegelijkertijd ook positieve gezondheidseffecten heeft gehad. Zo zijn er vandaag minder hiv-besmettingen.
Het luidt ook het einde in van een veertig jaar durend politiek discours, dat stelt dat alleen strengere straffen de maatschappelijke problemen veroorzaakt door drugs als cocaïne en heroïne zouden kunnen oplossen. De conservatieve minister van Binnenlandse Zaken, Theresa May, en de liberaal-democratische minister Norman Baker hebben de studie ondertekend.
Baker verklaart dat de internationale vergelijkingen hebben aangetoond dat "mensen in de gevangenis steken door de straffen te verzwaren niet zorgt voor minder drugsgebruikers."
Vooralsnog lijkt de Britse regering niet open te staan voor een decriminalisering van drugs. "Onze aanpak werkt en het gebruik van drugs is al sinds lang aan het dalen."
Bron: De Morgen, 31/10/2014
Eigen commentaar: Het betreft hier een reeds zeer klassieke discussie en de uitkomst van de studie geeft een resultaat weer dat ik verwacht had. Het kan misschien 'hippie-achtig' klinken om te ijveren voor een mildere wetgeving omtrent bijvoorbeeld softdrugs. Je kan je namelijk afvragen: Waar trekt men de grens? Maar het compleet verbieden van drugs werkt volgens mij niet. Als iemand drugs wil gebruiken, doet hij/zij het toch wel en dan lijkt het me beter dat dit via legale wegen gebeurt dan op een illegale manier.
Bij het legaliseren van softdrugs kan de overheid ook ingrijpen in de productie en handel ervan. Ik ben wel van oordeel dat er in de plaats van een verbod een aantal regels moeten afgesproken worden. Zo moet er onder andere een bepaalde leeftijdsgrens zijn en moeten jongeren zeer goed voorgelicht worden omtrent de gevaren.
|