Enkele post bekijken
Oud 25th October 2014, 15:30
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User

Al van vorig jaar zijn ze er over bezig om Zwarte Piet een andere kleur te geven. Hoe ga je het later geloofwaardig uitleggen aan je kinderen dat hij rood of groen zou zien, zoals er vorig jaar werd gesproken over gekleurde pieten. Zou dit niet meer schrikwekkend zijn? Ik vind het veel geloofwaardiger om te zeggen dat Zwarte Piet een zwarte kleur heeft door altijd in schoorstenen te springen. Als je aan een kind vraagt hoe het komt dat Zwarte Piet een zwarte kleur heeft, zullen ze allemaal zeggen dat dit komt doordat hij altijd in de schoorstenen springt.

Ik kan dus niet geloven dat Zwarte Piet een vorm van racisme zou zijn. Het is wel zo dat in sommige kinderliedjes Zwarte Piet wordt afgebeeld als de persoon die de stoute kindjes in zijn zak steekt. Maar kan je dan niet beter iets doen aan deze kinderliedjes dan aan het uiterlijk van Zwarte Piet? Ik denk dat je het 'kwade' karakter van Zwarte Piet beter kan aanpakken door de kinderliedjes te veranderen.

Vroeger werd Zwarte Piet beschouwd als knecht maar dat beeld is er vandaag de dag niet meer. Nu wordt hij meer en meer beschouwd als de vriend van de kinderen, een persoon waar ze gekke dingen met kunnen doen. Ik vind Zwarte Piet de leukste persoon. Het is de speelse en goedlachse vriend van Sinterklaas. Het is door Zwarte Piet dat Sinterklaas in elk huis binnen kan doordat hij in de schoorstenen sprint. Zonder Zwarte Piet zouden de pakjes niet tot aan onze schoen kunnen komen. Als kind keek ik vroeger altijd naar de intrede van Sinterklaas. Het was dan voor mij een feest. Zwarte Piet die altijd gekke dingen deed en het was hij die snoep uitdeelde. De oorbel en de rode lippen horen voor mij nu eenmaal bij Zwarte Piet.
Met citaat antwoorden