25th October 2014, 13:54
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
|
|
Ik vind een verplichte en niet-bindende toelatingsproef voor de lerarenopleiding zeker geen slecht idee. Op die manier zijn de studenten zeker al inhoudelijk goed voorbereid. Toch denk ik dat er door een toelatingsproef veel goede toekomstige leerkrachten uit de boot zullen vallen. Als je aan de lerarenopleiding begint, kan het zijn dat je nog geen inhoudelijk expert bent, maar dat je wel al belangrijke eigenschappen bezit die je nodig zal hebben om een uitstekende leerkracht te worden, zoals een goed pedagogisch en didactisch inzicht. Deze kwaliteiten kan je niet testen met een toelatingsproef. Ik denk dat de uitspraak "Al doende leert men" zeker van toepassing is in de lerarenopleiding. Door stages leer je het meest en niet alleen op didactisch vlak, maar je doet zeker en vast ook de nodige kennis op.
Bovendien denk ik dat cognitieve vaardigheden niet de belangrijkste factoren zijn, maar ook motivatie, sociale vaardigheden, leervermogen, stressbestendigheid zijn van belang. Iemand zijn of haar persoonlijkheid kan je niet veranderen, maar kennis en expertise kan je wel opbouwen door ervaring op te doen.
|