Bijna de helft van alle klachten die vorig jaar binnenliepen over ongewenst gedrag op school, gingen over roddels, pesterijen en conflicten tussen leerkrachten onderling. Daarmee overstijgen ze veruit het aantal klachten over problemen tussen leraars enerzijds en leerlingen anderzijds.
‘Dikwijls gaat het over meningsverschillen tussen de oude en de nieuwe garde. Ook zijn er vetes over vaste en tijdelijke benoemingen, genre 'Waarom zij wel, en de andere niet?’, zegt Antje Ketelers van vzw Limits, een aanspreekpunt voor ongewenst gedrag op school.
Het aantal oproepen over pestgedrag tussen collega’s stijgt jaar na jaar. ‘Dat komt omdat ook de druk in onze *samenleving toeneemt. Sommigen hebben er alle voordeel bij om op een zo goed mogelijk blaadje te staan bij degene die het uurrooster opstelt’, zegt Walter Hens van de socialistische vakbond ACOD. ‘Zo ontstaan roddels over een vermeende zwangerschap. Of is er afgunst over werkregelingen.’
Ook conflicten tussen leraars en directie, over de té autoritaire leiding van die laatste, komen vaak voor.
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141024_01339105
Datum: 24/10/2014
Eigen mening:
Ik begrijp de frustratie bij sommige leerkrachten/docenten wel. Je hebt in elk beroep mensen die zich meer bij de baas zullen willen tonen, om zo een benoeming te verkrijgen. Zulke mensen kan ik persoonlijk ook echt niet hebben. Je kan je best doen om je beroep zo goed mogelijk uit te voeren, maar overdrijf hier niet in als de baas op je vingers staat te zien. Op mijn middelbare scholen heb ik hier geen indruk gehad dat de docenten of directie meningsverschillen hadden. Uiteraard zijn er meningsverschillen en zullen er problemen ontstaan. Deze zijn er dan ook om opgelost te worden. Ik begrijp de oudere garde ook. Als ancien wil je dan ook als je ongelijk hebt, dit niet onder ogen zien. De jongere docenten die net afgestudeerd zijn hebben niet de ervaring die de oudere docenten hebben, maar ze kennen de theorie achter het lesgeven. Ik denk dat de jongere docenten vaak de ouderen graag helpen door hen tips te geven of te helpen met de digitalisering, maar de ouderen bekijken dit verkeerd. We zijn tenslotte indien we effectief werken volwassen mensen. We moeten het voorbeeld geven. De frustraties over de benoemingen begrijp ik dan weer volkomen. Iedereen doet zijn best dit te behalen maar de school zal het niet kunnen realiseren om iedere docent vast te benoemen. Als iedereen wat water bij de wijn doet, worden er al vele problemen vermeden.