24th October 2014, 13:26
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
|
|
Ik ben het niet eens met Lien haar mening. Leerkracht zijn is een enorm zwaar beroep en ik denk niet dat ik het persoonlijk zou zien zitten om tot mijn 67 voor de klas te staan. Misschien zie of hoor je dan niet meer goed. Je kan je klas misschien minder goed aan, bent minder goed te been en je kan niet goed meer tegen het lawaai. Persoonlijk zitten zij er ook niet meer op te wachten om examens op te stellen, te verbeteren, oudercontacten voor te bereiden etc. Leerkracht zijn is een zware taak. Ik pleit ook voor het herbekijken voor de pensioenen voor leerkrachten. Langs de andere kant gaan alle beroepen dan hiertegen uitkomen want elk beroep is zwaar op zijn manier. Persoonlijk vind ik wel dat er een verschil is ( om even kort door de bocht te gaan) tussen brandweerman zijn, politieagent zijn, onthaalmoeder zijn, leerkracht zijn of iemand dat gewoon administratief werk doet of wc-madam is. Natuurlijk zullen er ook leerkrachten zij die hier niets mee inzitten om bijvoorbeeld tot hun 67ste te werken maar die keuze moet men dan vrij laten. Ik heb al enkele leerkrachten geobserveerd op het einde van hun loopbaan die erg gedemotiveerd zijn omdat ze nog een aantal jaren langer les zullen moeten geven. Deze leerkrachten deden maar iets tijdens de les: film kijken, kruiswoordraadsels oplossen, spelletjes spelen. Is dit dan beter? Ook de leerkrachten die pas afgestudeerd zijn gaan enkele jaren moeten wachten want het doorschuifsysteem zit dan enkele jaren vast. Persoonlijk ben ik er dan nog altijd voor om jonge, gemotiveerde leerkrachten voor de klas te zetten dan leerkrachten die elke dag naar hun werk vertrekken met het idee van 'weer een dag minder'.
|