Enkele post bekijken
Oud 24th October 2014, 07:52
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User

Ook leerkrachten en directeurs pesten elkaar

Niet alleen leerlingen kunnen elkaar pesten, ook leerkrachten, directeurs en begeleidend personeel raken niet altijd meer door dezelfde deur. Uit nieuwe cijfers van de vzw Limits, aanspreekpunt voor ongewenst gedrag op school, zijn er vorig schooljaar 103 klachten binnengekomen voor pesterijen onder collega's, zo melden de kranten van Mediahuis.

De vzw Limits kreeg vorig schooljaar 230 meldingen van ongewenst gedrag. Bijna de helft (103) van de meldingen gaat over pesten tussen volwassenen. "Meestal spelen conflicten zich af tussen personeelsleden en directies. Het schoolbeleid zorgt vaak voor problemen", zegt Antje Ketelers van Limits. "Daarnaast krijgen we veel klachten van leerkrachten die het onderling niet meer met elkaar kunnen vinden. Dikwijls gaat het over meningsverschillen tussen de oude en de nieuwe garde. Ook zijn er vetes over vaste en tijdelijke benoemingen, genre 'Waarom zij wel, en de andere niet?'"

Bron: De Morgen 24/10/14

Mening: Ik denk dat deze problemen zich niet enkel voordoen in het onderwijs maar ook elders bij andere bedrijven en jobs. Het is in mijn ogen belangrijk om met deze cijfers en klachten iets te doen. Het is absoluut niet leuk als je met tegenzin of in angst naar je werk moet vertrekken. Het is jammer dat dit cijfer toch nog relatief hoog ligt. Dit komt in mijn ogen deels door de jaloezie en de prestatiedruk die het gevolg zijn van de drang naar een vaste benoeming. Ik hoop dat vzw Limits effectief iets onderneemt met de meldingen van de leerkrachten en directie, zodat ze ondersteund worden en opnieuw zorgeloos naar hun werk kunnen gaan.
Met citaat antwoorden