'Fietssnelweg' op komst tussen Gent en Antwerpen
Tegen eind 2018 wil de provincie Oost-Vlaanderen de fietsroutes Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte, Gent-Wetteren en de oost-west-hoofdroute door Dendermonde volledig uitbouwen als fietssnelwegen. Jaarlijks wordt 2,5 miljoen euro voorzien om twintig kilometer "topwegen" te bouwen die het functioneel fietsverkeer verhogen.
Oost-Vlaanderen profileert zich al langer als fiets- en wielerprovincie. Al in 1997 werd een 'fietsnota' voor de aanleg van fietssnelwegen en een fietsroutenetwerk goedgekeurd. Intussen is 69 procent daarvan al gerealiseerd. Het netwerk 'Langeafstandsfietspaden' (LAF) is ongeveer 1.200 kilometer lang, de helft daarvan zijn "prioritair functionele routes" die kunnen dienen als "fietssnelweg".
Die fietssnelwegen zijn nog niet overal gerealiseerd. Momenteel is 43 procent van het netwerk van goede tot zeer goede kwaliteit en delen fietsers in 26 procent van het netwerk de weg met andere gebruikers. De rest, ongeveer 200 kilometer, wordt nu route per route en met een snelheid van 20 kilometer per jaar aangepakt, telkens goed voor een investering van 2,5 miljoen euro.
Pareltjes
Tegen eind 2018 wil Oost-Vlaanderen onder meer de fietssnelwegen Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte, Gent-Wetteren en de oost-west-hoofdroute door Dendermonde volledig uitbouwen. Bedoeling is om met een elektrische fiets op een halfuur van Deinze, Wetteren of Lokeren naar Gent te fietsen.
"De fietssnelwegen moeten pareltjes op het vlak van fietsinfrastructuur worden", zegt gedeputeerde Peter Hertog (sp.a), bevoegd voor Mobiliteit. "Er wordt sterk ingezet op gebruiksvriendelijkheid en herkenbaarheid. De snelwegen zullen ingericht worden als 'gestrekte' route: vlak, rechtdoor en zoveel als mogelijk conflictvrij, met beveiligde kruispunten. De minimumbreedte wordt drie meter, bij voorkeur in beton of asfalt en de ontwerpsnelheid 30 kilometer per uur."
Bron:
De Morgen, 22/10/2014
http://www.demorgen.be/nieuws/-fiet...erpen-a2098056/
Mening:
Dit is ten eerste een goede zaak voor het milieu. Mensen zullen nu vaker met de fiets gaan omdat er speciale paden voor voorzien worden waar ze kunnen fietsen zonder het gevaar dat auto's hen omver rijden. Hierdoor nemen sommige mensen minder de auto en zijn er dus minder auto's wat milieuvriendelijk is. Ook is dit positief voor de mensen zelf. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen tegenwoordig dikker zijn en minder conditie hebben. Op deze manier probeert de overheid mensen aan te sporen om met de fiets te gaan.
Het feit dat deze fietspaden voornamelijk rechtdoor zijn, zal voor sommige mensen een hele routeverkorting zijn. Als je nu bijvoorbeeld naar Antwerpen wilt rijden met de fiets ben je heel lang onderweg omdat je er niet in zogezegde 'vogelvlucht' heen kunt rijden. Daarom kiezen ook meerdere mensen om met de auto te gaan. Met deze 'rechte' fietspaden zullen er ook weer meer mensen voor de fiets kiezen.