Enkele post bekijken
Oud 21st October 2014, 19:43
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User

Straffer dan eerste mens op de maan: verlamde man loopt weer na baanbrekende operatie

Neurochirurgen zijn er in geslaagd met een baanbrekende operatie een tot aan het middel verlamde man weer te doen lopen. De artsen spreken van een prestatie sterker nog dan de eerste man op de Maan.

De patiënt was een zekere Darek Fidyka, een Bulgaar die aan de rolstoel was gekluisterd nadat hij vier jaar geleden met een mes in de rug was gestoken, waarbij zenuwvezels werden afgesneden - een garantie, tot nu toe, voor levenslange verlamming.

Een Brits team onder leiding van neurochirurg Geoff Raisman van het University College in Londen werkte samen met de Poolse neurochirurg Pawel Tabakow om de zenuwvezels opnieuw met elkaar te verbinden.

Neus
Tijdens de behandeling werden cellen uit de neusholte van de man ingebracht in het middenrif. De cellen helpen om de beschadigde zenuwen te herstellen, iets dat tot nog toe voor onmogelijk werd gehouden.

Fidyka, in een vorig leven brandweerman, kan opnieuw stappen- zij het met een frame- en een onafhankelijk leven leiden.

Historisch
"Indien deze procedure verder ontwikkeld wordt, kan ze leiden tot een historische verandering in de momenteel hopeloze vooruitzichten voor mensen die verlamd zijn door letsels aan de ruggegraat", aldus Raisman, die denkt dat dit succes mogelijkheden biedt om soortgelijke technieken te ontwikkelen voor blindheid, doofheid en hartkwalen.

De veertigjarige Fidyka werd in 2012 in Wroclaw geopereerd, maar de procedure is nog maar pas beschreven in het vakblad Cell Transplantation

Bron: www.hln.be 21/10/14 om 15u10
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...-operatie.dhtml

Eigen mening: Het is heel goed dat mensen met een levenslange verlamming, eindelijk hoop kunnen hebben op genezing, al zal deze genezing momenteel nog wel beperkt zijn, maar zoals het artikel zegt kan deze man nu wel terug zelfstandig wonen. Wat op zichzelf een hele grote vooruitgang is.
Ik weet dat ik zelf niet zou kunnen voortleven, als ik niet meer kon lopen. Ik heb 2 jaar geleden zelf 2 dagen met krukken moeten lopen en ik vond dat al verschrikkelijk.
Met citaat antwoorden